sobota 10. ledna 2009

Snídaně v umění

Snídaně je námět ztvárněný značně důkladně a různorodě, však posuďte sami, až v klidu usednete k obrazovce, co jsem do mozaiky zatím poskládala.
Uvážíme-li, že je jídlo neoddělitelnou součástí našeho života, ba dá se říci, jeho podmínkou, není velkým překvapením, že se i se vším, co k němu patří, objevuje v umělecké tvorbě všeho druhu. Bylo mi velkým potěšením si tohle téma připravovat, hraju si s ním taky už dost dlouho a ještě dlouho budu. Symbolika hlavních denních pokrmů inspirovala umělce všech odvětví a dob.
Začnu popořadě, tedy od rána.

Malířství







Barokní snídaně vymaloval i s humornými detaily Georg Flegel (olomoucký rodák světového jména). Myška, pavouk, moucha odlehčují téma.
Snídaně v trávě mě samozřejmě napadla první - a hned jsem zjistila, že krom té nejznámější Manetovy ji malovali i další Francouzi a nezůstali u jedné. Že by se za tu dobu skutečná francouzská snídaně tak změnila? Těm zvěčněným se příliš nepodobá…zato oceňovanou anglickou snídani jsem výtvarně zpracovanou neobjevila zatím žádnou.
Manet, Edouard: Snídaně v trávě. Maloval i Snídani v ateliéru.
Monet, Claude: Snídaně v trávě (fragment). Inspiroval ho Manet, jaksi natruc jsou postavy oblečené.
Ale Snídani v zahradě namaloval veselejší:
I Paul Cézanne je autorem Snídaně v trávě, na obrázku Renoirovy Snídaně v trávě a Snídaně veslařů, ne už Snídaně v zahradě.

Fernand Léger nezůstává pozadu s Velkou snídaní.
Jimi se inspirovali i další.
Švéd Carl Larsson maluje secesní Snídani pod velkými břízami.
Švédská malířka 19. století Amalia Lindegren při tvorbě žánrových obrázků "ze života lidu" nezapomněla ani na snídani:
Humor a nadsázku k tématu přidali:
Adolf Born: Snídaně v Istambulu (bez obr.)
Scott Cahaly: Americká snídaně
nebo ještě volněji
Pavel Matuška: Snídaně je v trávě
Ivo Pešák: Snídaně s trávou
či parodie na kreslený seriál oblíbený za socíku Snídaně Čtyřlístku.

Literatura se snídani jako tématu rovněž nevyhýbá, občas se objevuje přímo v názvech:
Vonnegut, Kurt: Snídaně šampiónů aneb Sbohem, modré pondělí ( Protagonistou příběhu je autorův fiktivní dvojník, bohatý a nepříliš úspěšný spisovatel, který si díky svému bohatství může dovolit svobodnou vůli. Autor slovem i obrazem pomocí svého černého humoru napadá nejrůznější společenská tabu.
"Jsme, co předstíráme, že jsme, a proto si opatrně vybírejme, co chceme předstírat."

Capote, Truman: Snídaně u Tiffanyho (Novela, předloha filmu. Svérázná a ironická mladá obyvatelka starého newyorského domu , která má za sebou tvrdé dětství, za každou cenu touží mít v životě úspěch, jistotu a bezpečí. K tomu využívá slabost pánů pro mladé dívky.)

Hájíček, Jiří: Snídaně na refýži
(Povídky z let 1990-96, v nichž antihrdina Pavel vypráví o setkáních a událostech, které zasáhly do jeho života. Příběhy psané v ich formě hovorovou češtinou.)

Kratěna, Jaroslav: Americká snídaně (Tři díly svérázných cestopisů českého dobrodruha, který hovorovým jazykem a velmi nevázaně popisuje krok za krokem svou cestu různými oblastmi Ameriky.)

Kraus, Ivan: Snídaně v poledne (Vtipné vyprávění o autorově cestování setkávání s z doby, kdy působil jako loutkoherec.)

Brown, Sandra: Snídaně v posteli (Román o milostném vzplanutí mezi majitelkou malého penzionu a snoubencem její přítelkyně.)

Poezie. I pro poety je snídaně inspirující, evokuje však nálady pochmurné, deziluzi, kocovinu...kdepak nějaké bujaré vítání nového dne!
Tak Prévertova Snídaně je o smutném rozchodu:

Nalil kávu
do šálku
Přilil mléko
do šálku s kávou
Vhodil cukr
Do bílé kávy
lžičkou
zamíchal

Vypil bílou kávu
a odložil šálek
aniž na mě promluvil
...

Vstal
Nasadil si
na hlavu klobouk
Oblékl plášť do deště
protože pršelo
A odešel
do deště
Aniž by na mě promluvil
Aniž by se na mě podíval

A já jsem schovala
obličej do dlaní
a plakala.

O poznání rozvernější nápady má současný autor Vratislav Křivák:

nač jsem myslel dnes u snídaně

čaj
jejž jsi mi uvařila
píti chtěl bych z tvého klína
čaj k snídani
jako vždycky
dnes však trošku jinak

jistě by to byla psina
čaj ten uvařit
měl bych na co vzpomínati
aspoň ku stáří

Hudba.
V populární hudbě se ihned vybaví hlavně M. Tučný: Snídaně v trávě,
pak i K. Gott: Když muž se ženou snídá, O. Hejma: Snídaně s Novou starou.
Dokonalou snídani popisuje Ester Kočičková v textu A to všechno radostí na prvním albu, byla by škoda ho krátit:

Na plamínek pánev
na pánvičku máslo
do horkého šunku
čyři kola dám
Na šunku tři vejce
hemenex je v cajku
a to všechno radostí
že tě tady poprvé mám

Konvička i s kávou
čaj a vlahé mléko
šťávu z pomerančů
hbitě vymačkám
Křehký chléb a housky
med i marmeládu
a to všechno radostí
že tě tady poprvé mám

Zrající sýr
klikvový krém
šprotový dort
třtinový rum
Začíná den...

Ve vážné hudbě to bylo těžší, ale vypátrala jsem aspoň jednu skladbu:
Martinů, Bohuslav: Snídání panny Marie (Čtyři písně o Marii)

A tu druhou, Berg, Josef: Snídaně na hradě Šlankenvaldě (Partitura - výjev ze staré loutkové komedie M. Kopeckého pro 4 hlasy, zpěv a 6 nástrojů) bych připojila k divadlu, které zastupuje
Turgeněv, I. S.: Snídaně u maršálka (sociálně psychologické drama, jednoaktovka), byť i dalších pár her existuje. Ale hlešdala jsem ještě něco k divadlu a překvapilo mě, že dokonce i takový pojem jako Breakfast Theatre je k nalezení! Snídaňové divadlo se vyskytuje ve Spojených státech a může znamenat kupř. dopolední koncert country hudby spojený s farmářskou snídaní jako dobrý začátek nového dne Breakfast theater. Tak aspoň ještě jedna divadelní hra, uveřejněná v NY v roce 2004: Breakfast Lunch Dinner (Matt Wagner).


Zdroje:
Mediawiki.org

Žádné komentáře:

Okomentovat