neděle 26. září 2010

Několik večeří pro přicházející podzim

Nastává období plněných paprik. Jednou jsem měla masité žluté, tak jsem je radši rozkrojila na lodičky a pekla na plechu, aby se snáze propekly. Náplň obsahovala krom masa i sýr, suchou rýži, cibuli, vajíčka, strouhanku...paprik bylo hodně a masa málo, trochu jsem tedy nastavovala.
Navrch jsem ještě sypala oregano z Kokořínska a po čtvrthodince i sekaná rajčata, podlila jsem trochu vodou a dopekla. Kvůli té suché rýži to tekutinu chce, ale je to s ní lepší. Není na rozdíl od uvařené na chuti skoro znát.
Dalších paprik byla pěkná hromada, 3 kg. Náplň jsem udělala ze 2 kg mletého masa - nejdříve se mi to zdálo málo, pak moc a nakonec to vyšlo skoro přesně:) Do masa tři cibule, čtyři vejce, asi třetina kg suché rýže. Solit je možno více. Přidala jsem pepř a oregano. Ve dvou velkých kastrólech jsem ty menší papriky opekla a pak dusila s passatou (a podlité vodou), veliké jsem jako výše překrojila a naplněné pekla na plechu - chvíli prudčeji a pak na takových 150 stupňů už podlité a přikryté alobalem. Když jsem je vyndala z trouby, rýže v odkryté náplni se mi přece jen zdála trochu sušší, co s tím? Napadlo mě papriky pěkně otočit do šťávy, té bylo dost, a nechat dojít. Bezva. Je to z nouze ctnost, neb jsem si hrála na velkovývařovnu - jenže bez přiměřeného nádobí! Zatím jsem je nechala přírodní, šťávu dokončím, až je přendám do kastrólu.
Papriky, kam se podíváš - leč obeslala jsem strávníky, nachystala krabičky do práce, přichystala k obědu s bramborem a jen tak k večeři, várku do mrazáku a bylo to. Celkem skoro pětadvacet porcí. Asi jsem trochu zešílela, ale zas jsem si báječně odbourala stres z pracovního týdne! A z vaření byl proti takovému ježdění na kole, bušení do boxovacího pytle či hraní stříleček aspoň nějaký použitelný výstup!

I houby jsme měli, opečené hříbky doplnily výborně dušenou směs z papriky, cukety, cibule, ředkviček a rajčat.
Další večeří byla pórková pomazánka, jen z pomazánkového másla a tenoučce pokrájeného pórku, strouhaného Madelandu a lžíce majolky. Když je na dobrém pečivu a navrch ozdobená plátkem pršutu, vznikne z ní spolu s lehkým vínem vynikající chuťová kombinace.
Došlo konečně i na fazolky. Zahustila jsem je jen jogurtem. K nim brambory ve slupkách a vařené vajíčko.

A hubník, na ten letos ještě nedošlo. Místo cibule jsme přidala zbytek pórku včetně nezvadlých zelených listů. Zahustila jsem trochou krupičky - ale pozor, když se to přežene, vznikne beton!
Ve frontě ještě čekají suroviny na kapustové karbanátky, snad se povedou jako tyhle.

Žádné komentáře:

Okomentovat