středa 18. května 2011

Šparglové menu

Ne, nevařila jsem všechna ta jídla najednou, ale postupně, jak jsem se dostala k dalšímu chřestu.
Loupu ho širší "rychloškrabkou", pazoch položím, přidržuju za hlavičku a otáčím - jde to docela rychle. Pak odlomím dřevnatější konce.

Chřest s holandézou
Na první jídlo jsem se moc těšila, a tak jsem si chřest chtěla užít v téhle téměř povinné kombinaci - krom toho že se jeden žloutek šlehá dosti blbě :), to nemělo chybu, spořádala jsem skoro třičtvrtiny balíčku a nechala jen několik stonků na omáčku. Vyzkoušeno už vloni.


Polévka
Z každé várky vařeného chřestu zbyde akorát tak dost těch konců, které je třeba rozvařit o něco více. Použila jsem i část vody (byla dost slaná), přidala pár celých či polámaných stonků. Pokrájela jsem vše na menší kousky a doplnila mlékem (může být i smetana). Zahustila jsem trochou škrobu nebo instantní jíšky, připepřila a servírovala s lžící parmazánového sýra navrch.

Omáčka k nudlím
Tak tu jsem dělala skoro stejně. Zbytky chřestu jsem zalila šlehačkou, sýra jsem dala více a k němu ještě pokrájenou šunku. Vznikly tak pěkné dvě porce, ale osoba blízká a hladová snědla s nudlemi vše.
Zapečený chřest se sýrem a šunkou
Tahle kombinace chutná skoro každému, kdo tedy neodmítá chřest jako takový. Nic komplikovaného, přitom působí docela luxusně.
Vybrala jsem sýr "ementálského typu", šunku sušenou. Vypadá to, že jsem si je poskládala na prkénko - skleněný pekáč na fotce zmizel, jen šikmý stín vlevo napoví...
Chřest narychlo pečený
K téhle novince mě ponoukl pan C tady. Když se mě druhý den po přečtení ptala kolegyně - příležitostná kuchařka na radu, jak s chřestem naložit, hned jsem jí doporučila ho upéci a podávat s máslem...další den podala hlášení, že se vše povedlo a chutnal výborně. Prostě dala kousky chřestu rovnou péci na máslo s kapkou olivového oleje a opečené nechala dojít pod pokličkou.
Může být něco jednoduššího? Zkusila jsem a potvrzuji - chuť výborná, s parmazánem bezvadný předkrm nebo příjemný doplněk studené večeře.
Není třeba se obávat vhodit kousky chřestu do pánve a s kouskem másla je restovat asi pět minut, pak přiklopené nechat chvíli dojít. Chutnaly výrazněji než vařené pazochy, jedním slovem jsem byla nadšená!
A to jsem se ještě nepustila do kombinování s dalšími surovinami - jenže tak často, aby se nám přejedl, chřest zase nemíváme, proto ty jednoduché recepty. Třeba přilákají ke konzumaci chřestu i další váhavce...
A ještě přidám pikantnější informace, které mě poněkud matou: má afrodiziakální účinky a býval zakázán v ženských klášterech.

Žádné komentáře:

Okomentovat