čtvrtek 19. dubna 2012

Vaření pro Modřany

Modřanské čtení s ochutnávkou skončilo před pár hodinami.
Trochu jsem se obávala, jak přípravy i samotný den zvládnu, protože přes včasné plánování se nutné pracovní schůzky a úkoly nedaly přeložit.
V úterý jsem chtěla v klidu nachystat jablkovou bábovku a mrkvovou pomazánku, ale domů jsem dorazila až v půl sedmé. Zapomněla jsem totiž předchozí den koupit majonézu, tak jsem musela ještě neplánovaně zajít i do obchodu. Holt co není v hlavě...
Do vaření jsem se pustila později, a to po půl deváté. Pro bábovku jsem se rozhodla již dříve, jen jsem nevěděla, jakou vyberu: makovou, tvarohovou, jablkovou? Nakonec jsem zvolila jablkovou, a to z toho důvodu, že ji ještě nikde na blogu nemám. Recept je i v knížce.

Jablková bábovka
Jablka se oloupou a ustrouhají nahrubo, mělo by jich být 500 g. Vzala jsem obyčejné struhadlo, to šlo snadno, montovat "stroj" se mi zdálo zbytečné. K nim jsem přidala dvě vajíčka, 300 g hrubé mouky a 200-250 g moučkového cukru (podle toho, jak jsou jablka sladká). Přidala jsem celý prdopeč. Vylepšila jsem trochou citrónové šťávy i kůry, pár kapkami vanilkové esence a dvěma velkými hrstmi ořechů. Dříve jsem už experimentovala i s rozinkami a dalším kandovaným ovocem, pomerančovou kůrou a podobně, záleží na momentální chuti a náladě.
Směs se promíchá, zpočátku se zdá moc suchá, ale brzy provlhne. Formu jsem nastříkala olejovým sprejem na pečení, samozřejmě se může klasicky vymazat. Bábovku jsem pekla na 180 stupňů, až jsem špejli po zapíchnutí vytáhla suchou. Mohlo to trvat tak 3/4 hodiny. Upečená bábovka se trochu smrskne a odskočí od formy, ale vyklápěla jsem ji až po vychladnutí. Navrch se může bábovka polít čokoládovou polevou, špatná není ani citrónová. Když ji ozdobíme na talířku šlehačkou, vznikne vcelku slavnostní moučník.

Jakmile byla bábovka v troubě, pustila jsem se do mrkve. Začala jsem ji strouhat na jemném struhadle - ale ouha, nešlo to skoro vůbec, respektive síla vynaložená na strouhání musela být proti jablkům neúměrně velká: hned mi smontování stroje přišlo jako hračka! Není to nic hrozného, jen začít. Tam se taky musí mrkve pěkně přitlačit, ale pořád je to oddychovka proti struhadlu! Pak už jen osolit a opepřit, zakápnout citrónovou šťávou - a k tomu hodně majonézy. Před jejím přidáním jsem mrkev trochu vymačkala.
Pomazánka byla v krabici, bábovka upečená, sklizeno - tak bylo konečně hotovo.

Připravené občerstvení

Dnes jsem s proviantem měla trochu cestování, ale do modřanské knihovny jsem dorazila včas, asi hodinku před začátkem. Počasí bylo příjemné a okolí knihovny též - nenavštívila jsem tahle místa už asi dva roky, tak mě zaujalo dokončení parčíku i nové domy, několik obchodů, cukrárna, pizzeria.
S milými knihovnicemi jsme připravily jednohubky, nakrájela jsem bábovku, uvařily jsme nápoje, připravily prostor - a pak už přišly (ano, tentokrát čistě dámská sestava) účastnice. Hned na začátku mi pochválily předložené občerstvení, několik jich dokonce mělo knihu už s sebou, a to taky potěšilo.

Účastníci se scházejí

Pak jsem povídala a četla a odpovídala a hodinka všem příjemně utekla. Krom svých úplných začátků v kuchyni jsem tentokrát připomněla i rodinné jarní výlety a školní vaření. Ještě jsem nabízela knížky a podepisovala, prostě jak to bývá. Jedna účastnice mi prozradila, že sbírá kuchařské knihy a má jich opravdu hodně, staré i nové, naše i cizí, a pozvala mě, abych se na ně přišla podívat! Doufám, že se to povede a že o tom budu moci brzy napsat více.

Podtrženo - od začátku (vaření) až do konce jsem se dobře bavila! Tak zas někdy někde příště.
Sledujte odkaz vlevo, v dohledné době se ještě něco chystá...

Občerstvení mizí

Žádné komentáře:

Okomentovat