pátek 21. prosince 2012

Griliáš

Již vloni jsem do vánočních balíčků dávala griliáš, protože ořechů jsme měli z vlastních zdrojů dost. Říkala jsem si, že je to taková jednoduchá věc, ale tento dárek měl tak kladnou odezvu, že jsem se letos pustila do repete, protože ořechy se opět urodily.

Dobře se mi zpracovávalo na velké pánvi půl kila cukru s čtvrt kilem ořechů, dvojnásobná dávka byla už obtížněji manipulovatelná. Vyplatí se udělat po menším množství, cukr se rozpouští lépe a mnohem rychleji.
Karamel nesmíme spálit, ořechy jsem sypala ihned, jak se cukr rozpustil, a pak už odstavila.

Plech je třeba potřít dobře olejem. Stavěla jsem ho ještě na mřížku, protože teplota karamelu je značná.
Opravdu je třeba pracovat soustředěně a opatrně, takový cákanec na kůži i přes textil by chtěl hned chladit, ledovat a frčet do špitálu.

Griliáš jsem hned vylila na plech a nechala chladnout. Z pánve mi po zaschnutí zbytky šly nenásilně oloupat a co nešlo, snadno se odmočilo. Když vše ztuhlo, odloupala jsem griliáš z plechu ve hrubých kusech tak, že jsem trochu po úhlopříčce zacvičila s plechem, griliáš odskočil.

Na další fázi, drcení, jsem si předem domluvila mužskou výpomoc, vydrhla jsem čerstvě hmoždíř a hurá na to. No jo, byla to trochu práce...nerozdrcený griliáš mě docela zradil - natáhl vlhkost a nešel vysušit, natož podrtit. Když nevyschnul ani na mraze, ani v suchu, zkusila jsem ho ještě jednou přepražit, tedy úplně rozpustit a a znovu rozprostřít na pomaštěný plech - to teprve pomohlo! Kloním se k názoru, že ořechy byly asi vlhčí a karamel to z nich nasál. Dělala jsem vše stejně jako vloni, ale stejné to nebylo - vaření je vždy plné překvapení.

Pak už jsem jen nasáčkovala do nejmenších celofánových sáčků a ocedulkovala, na jednu porci jsem dala 100-150 g. Griliáš nesmí zvlhnout. Ale schovaný zbytek uložený v teple mi vloni nežluknul až do léta, pak jsem ho už spotřebovala.
Pro běžné užití stačí udělat griláše ještě méně, vždy se dá tolik ořechů nebo mandlí, co váží polovinu cukru. Může se vylít i na talířek, ovšem dobře pomaštěný a raději lichý - z matčina vyprávění znám, že ne vždy se povede griliáš odloupnout a v tom případě padne za oběť buď griliáš nebo talířek...



Krásné Vánoce!

Vilemína

Žádné komentáře:

Okomentovat