neděle 9. prosince 2012

Pokusná vánoční série

Dva nové druhy, arašídové cookies a brownies, jsem vyzkoušela předloni prvně s tím, že teprve uvážím, zda by se nedaly zařadit mezi vánoční pečivo. Z blogu se mi něka, ztratily, tak je nabízím aznovu, protože představují jisté osvěžení v chutích.
Někteří strávníci preferují suché druhy cukroví. A já vlastně zatím žádný tento typ amerických sušenek nedělám. Dobré čokoládové vánoční cukroví stále ne a ne objevit a arašidy nyní nepoužívám na nic.

Na arašidové cookies se mi množství surovin v receptu nezdálo nadměrné, leč nabudou a rozpečou se, takže ve výsledku jsem měla tři pěkně plné velké plechy - kdo to chce jen vyzkoušet, ať si změní dávku třeba na třetinu...v původním receptu uváděných 25 kusů totiž vůbec nesedí, to by musely být sušenky jak kola od vozu :)

Je dobré mít máslo hodně změklé, nechala jsem ho ležet při pokojové teplotě několik hodin a arašídové máslo též. Dál už je to hračka, postup jsem si zjednodušila:
do velké mísy dáme 225 g másla, k tomu 200 g arašídového másla a 220 g třtinového cukru.
V původním receptu je ještě stejně bílého cukru, ale i s tou polovinou všeho cukru to bylo sladké ažaž! Suroviny jsem prošlehala vidličkou a přidala tři vejce, opět prošlehala. Ještě kápnout vanilkové trestě, je-li po ruce. Na tento tzv. mokrý základ jsem navrch nasypala tři čtvrtlitrové hrnky hladké mouky trochu soli, na ni jednu rovnou kávovou lžičku sody - v původní receptu byly dvě polévkové, což je tedy skutečně moc. To jsem zkusila prvně a musela sušenky nakonec vyhodit!
S těmito přísadami jsem mouku trochu promíchala a vše spojila dohromady, nejprve vidličkou, pak rukou. Šlo to snadno, těsto bylo tučné a drželo dobře pohromadě, tuhle strukturu mívají třeba rohlíčky. Barva byla sympaticky karamelová.
Trochu jsme si pohrála s tvary, ale nejlépe se mi osvědčily kuličky, ktré se roztekly do sympatických bochánků. Pekla jsem na 200-220 stupňů asi 10 minut. Po upečení je těsto křehké, stáhla jsem tedy z plechu celý papír se sušenkami opatrně na vál a pak papír vytáhla. Manipulovat s nimi lze až po vychladnutí. Voněly náramně.

I letos se mi povedly úhledné bochánky, plánuji ještě ozdobit je trochu čokoládovou polevou.

Brownies jsem zkusila podle receptu ze starší ona.idnes. Proti klasickým brownies je v nich mnohem více mouky a ještě ořechy. Měla by to být rychlovka - za 15 minut v troubě. Vzala jsem poloviční dávku surovin, než uvádím, a něco upravila.
Začne se vodní lázní s čokoládou a k ní se přidá vše ostatní - to by nemuselo být nic obtížného.
Dala jsem si dva kastróly na sebe, spodní s vodou. Nalámala jsem dovnitř 70% čokoládu (150 g), a když změkla, 190 g másla. K tomu 220 g krupicového cukru (může být i hnědý) a 150 g hruběji mletých ořechů. Vše jsem zamíchala a odstavila. Do schladlé směsi jsem přidala 3 vejce jedno po druhém a 220 g polohrubé mouky. Kápla jsem vanilkového aroma.
Těsta jsem dávala pořádnou lžíci na dno muffinových košíčků, aby se utvořily kulaté sušenky. Ale moc se nerozběhlo a nedopadlo zrovna vzhledně. U druhého plechu jsem zkusila opět malé kuličky, těsto totiž při čekání zatuhlo a dalo se dobře tvarovat. Upečené bochánky už vypadaly úhledně. Jednoznačně doporučuji těsto nechat před pečením odležet asi 20 minut. Může se zdobit oříškem, ale to se mi vzhledem k struktuře těsta nezdálo proveditelné. Možná kápnout pod něj čokoládu, to ještě uvážím.
Peče se zvolna, na 150 stupňů asi 15 minut, v mojí troubě to bylo obojí více. Ale pozor, aby se brownies nepřepekly, to by se vysušily. Po upečení měly křupavou krustičku a uvnitř byly hodně měkké. Do dvou dnů se rovnoměrně uležely. Chutnaly hodně čokoládově, leč něco jim chybělo - že by kapka koňaku? Do těch vánočních bych měla pár lžic přidat.
Tradičně si různě vypomáháme a vyměňujeme komodity s matkou, i letos jsme nad plánováním cukroví a dalších pokrmů strávily již nejednu utěšenou chvíli, spojenou s hrabáním v receptech ve všech formách (tištěné knihy tstré i novější, sbírky receptů ručně psaných i nalepovaných, uložených v šanonech, uložených v počítači i online) a popíjením kafíčka...Sem to snad napsat můžu - nechápu, jak může někdo dávat přednost kupovanému cukroví! I kdyby bylo sebeskvělejší (což podle mě spíš není), ta hlavní zábava a smysl není v pojídání, ale v přípravách. Více mých tipů najdete na
Nastávají teď blahé časy - přímo žně pro všechny "foodlovery"....příjemný a klidný advent i vám!

Žádné komentáře:

Okomentovat