středa 30. dubna 2014

Jarní série

Jaro = zelenina

Tedy, ne že by už rostla jako blázen, ale něco se najít dá, co už nově narostlo v zemích méně vzdálených než Afrika.


Pampeliškové listí jsem jedla i o Velikonocích a nyní s ním už bude konec, jak pampelice kvetou, už se jíst nemají. Tak leda nějaké jednotlivé lístky z mladých rostlin. Do salátu se dají nasbírat i další rostliny, jenže jsou většinou mrňavé a dá práci vše očistit - nejlíp se mi osvědčilo trhat je pěkně po jednom lístku jen ty pěkné a čisté. Vydloubávat růžice pampelišek nebo dokonce sedmikrásek a čistit a přebírat je potom, na to nemám trpělivost. Nasbírat použitelnou hrst lístků je dřina. Pampelice jsem jen posolila, zastříkla balsamicem a olejem a promíchala. Oleje snesou dost. Směs menších lístků se dá dobře přidat k jinému salátu, polníček je ideální, ale hodí se i k leďáku. Jen pozor na bršlici-kozí nohu, které je hojnost a je rozhodně strašně zdravá, ale je dost výrazná a každý ji nemusí. Syn si ji naopak velmi pochvaluje a je schopen ji jíst samotnou, zatímco u mužského jsem s bylinami neuspěla vůbec, ten jí čistě z povinnosti každý salát.


Dobře jsem využila i slovenský chřest - půlku balíčku jsem rozložila na slaný koláč se šunkou a pokryla jsem ho zakysanou smetanou s vajíčkem. Z druhé půlky balíčku a všech tuhých konců jsem uvařila krémovou polévku, porce jsem ozdobila opečenými hlavičkami. A nevyfotila jsem to.
Budu vyhlížet další chřest, abych zase připravila osvědčené recepty - nejoblíbenější mám opečený chřest jen tak. Už ho považuju za celkem běžně se vyskytující, byť jen krátce sezónní zeleninu - už jste ho také "adoptovali"?

Podobně jako chřest je skvělá opečená vcelku i jarní cibulka, která dobře doplní třeba i grilování. Ale počítejte s větším množstvím, aspoň tři kousky na porci!


V sezónní nabídce by neměly chybět ředkvičky, které krom pojídání "an sich", tedy tak, jak jsou, udělají dobrou službu v salátech. Nejčastěji je krájím na větší kousky nebo silnější plátky, nastrouhané hodně zvodnatí a taky se to nedělá nejlépe. Když už, dá se z nich připravit pomazánka nebo dip za použití majonézy (doporučuji domácí bílkovou za 6 vteřin).


Slyšela jsem i o ředkvičkách míchaných s vajíčkem, na to najdete receptů plno. Mě zatím neláká, to už spíše ředkvičková polévka, ideálně z jejich listí.

Žádné komentáře:

Okomentovat