čtvrtek 22. června 2017

Domácí listové těsto

Když jsem vařila v mládí, byla jednoduchost a rychlost jasným příkazem, i když mě to bavilo i tenkrát. Dnes si pro zábavu naopak vybírám různé pracnější a složitější recepty, zejména ty, o nichž jsem vždy tvrdila, že tohle tedy NIKDY doma dělat nebudu.
Třeba KREMROLE a VAŘENÝ SNÍH!



Posledním pošťouchnutím byly pěkné kovové trubičky, které jsem podědila po vzdálenější příbuzné. Na oplátku jsem jim chtěla ty kremrole upéct.
Vím, že se listové těsto dělá ze dvou - tukového a nudlového/vodového, která se pak válí a překládají a mezitím ještě chladí a nechávají odležet. To mě moc neinspirovalo.
Jak lehce kdokoli zjistí, naopak receptů na kremrole je více, doporučují se těsta velmi různá. Našla jsem jedno rychlé na Pinterestu, tam se místo tukového těsta dával jen samotný tuk, kterým se pomazala ta první placka a překládalo se normálně. Přišlo mi to jako dobrý nápad, pustila jsem se do toho a nebylo to úplně špatné, asi jako celkem známý závin z těsta s nastrouhaným tukem. Umotala jsem jednoduše jen rohlíčky s čokoládou a přemýšlela, jestli zkoušet něco dalšího.


Pak u kamarádky přišla na to řeč a ona mi dala recept po své babičce a matce. Zaujal mě tím, že se do něj dává ne ocet, ale droždí, tím se podobá plundrovému, ale tam je postup ještě o hodně jiný: dle tohoto receptu se nic se nenechává kynout, chladit ani odpočívat...to se mi líbilo.
První pokus se mi moc nevyvedl, udělala jsem ho z půlky: hlavně to vodové těsto bylo strašně mokré, i když jsem ještě plno mouky přidala. Ale nějak jsem to spatlala, jen to moc nelístkovalo. Obalovala jsem jím chřest a pracovalo se mi s ním dobře. Na chuť to taky ušlo.
Na kremrole jsem tedy vzala poměr trochu upravený, ale při dalším pokusu jsem ještě přidala víc tuku. Jeho množství v poměru k mouce se totiž v různých receptech značně liší, a to až dvojnásobně...těstem bylo podajné, doslova jsem byla nadšená. Použila jsem ho už několikrát nasladko i naslano.


Dobré domácí listové těsto:
300 g hladké mouky, 350 g másla (nebo částečně 100% tuk) a špetku soli krátce zpracujeme, nejlépe v robotu.
Do 150 ml vody rozmícháme 1 vejce, čtvrt lžičky soli a 1/2 droždí (20-30 g), zapracujeme 300 g hladké mouky (nebo více), až se těsto nelepí. Trochu rozválíme, navrch dáme bochánek tukového těsta, na který přehneme přečnívající vodové těsto (klasicky jako obálku) a zase rozválíme, stačí na asi polovinu plochy. Přeložíme na třetiny a zase na třetiny, rozválíme a složíme ještě dvakrát. Vrstvy by měly zůstat zachované, nemělo by se zpracovat do jednolité hmoty. Pak již můžeme vyválet dle potřeby a péci vždy v horké troubě (200 stupňů). Můžeme také odložit těsto do ledničky až na dva dny, nevadí, že trochu nabude.
Množství vystačí na 4 placky (4 štrúdly, 40 kremrolí).


Kremrole
Pásky těsta 2 cm široké natáčíme na suché trubičky (nemusí se mastit) od užšího konce, aby se mírně překrývaly. Konec dobře přimáčkneme, položíme spojem na plech. Kremrole trochu nabudou. Potřeme je rozšlehaným vejcem a pečeme. Z trubiček opatrně stahujeme až po vychladnutí.
Náplň z vařeného sněhu vydrží. Dělá se dvěma způsoby - buď šleháme oslazený sníh nad párou nebo použijeme do sněhu svařený cukr. Zvolila jsem tento způsob, neb pro cukr na nitku mám slabost. Na uvedené množství jsem použila 7 bílků (Dobrý tip na jejich přebytek! Máte-li je ve skleničce nebo zmrzlé, na váhu to dělá 23-25 g), ušlehala v robotu, přidala 150 g cukru moučka a potom pomalu až do zchladnutí zašlehala cukr, svařený předem na nitku: 120 ml vody a 300 g krupicového cukru se vaří na sirup - nitka se tvoří, když mezi dvěma nasliněnými prsty roztáhnete kapku cukru. Když cukr svaříte málo, náplň bude řídká a už se s ní nic neudělá.


Výsledný krém jsem přendala do cukrářského sáčku a kremrole naplnila z obou stran - musí se pečlivě, aby uprostřed nezůstala mezera. Nechala jsem je volně zaschnout, aby moc nezvlhly. Vydržely nejméně tři dny a sklidily u všech pochvalu, že jsou jako od té jejich babičky.


Štrúdly dělám zapletené ze všech těst, jsou to pro mě nejméně pracné tvary. Z tohoto těsta byly taky výborné.
A slané pečivo si nechám na samostatný článek.

Žádné komentáře:

Okomentovat