pátek 7. června 2019

Letnice - svatodušní svátky v kuchyni

Letnice jsou svátky pohyblivé, původně vítání léta a úrody. Letos připadají právě na 9. června.



V křesťanských církvích připomínají seslání Ducha svatého (na apoštoly a na Ježíšovu matku Marii). Slavily se padesát dnů po Velikonocích jako další velký svátek. Dnes už moc v povědomí nejsou, co soudruzi zrušili volné svatodušní pondělí, i oslavy vymizely. Ale otvírání studánek, královničky či jízdy králů, které k Letnicím patřily, aspoň někde zůstaly.


Vysmýčená stavení se zdobila zelenými ratolestmi a květinami. Vpodvečer před Svatodušní nedělí se práskáním bičem zaháněly zlé síly, poté si mládenci dělali venku z vejslužek smažená vejce a klobásy, smaženou slaninu a pivo.
V neděli se konaly i obchůzky hraničních kamenů na pozemcích. K oslavám patřily hodokvasy, zpěv a tanec. Ve městech se soutěžilo v ostrostřelectví a kdo vyhrál střelbu ku ptáku (maketa na vysoké tyči), zval se ptačím králem.

Ale co nějaká speciální jídla?
Objevila jsem polévku Letnice: z brambor na kostičky, hub, krupice, zeleniny na nudličky osmažené, vajec, kmínu a zelené petrželky. Ty houby se mi moc nezdály, ale zjara rostly kačenky, smrže a májovky, nyní už se najdou i další druhy, hřiby, křemenáče, kováře, pečárky.
Pekly se novoletníky (plněné kapsy) a věnce z kynutého těsta, smažily se kosmatice. Slovo kosmatice označovalo smažená vejce (kosmatý=chlupatý), spojení s květem černého bezu je pozdější. Kvítka či spíše celá květenství se máčejí v těstíčku, smaží a podávají nasladko nebo naslano.


V mém dětství se o tom dost mluvilo, ale snad jen jednou jsme to zkoušeli, pamatuju ty zelené šťopky trčící z těsta... tak jsem se do toho konečně taky dala. Jen pozor na to těstíčko,to je zásadní. Recepty se vyjadřují dosti vágně: začala bych vejcem, tekutiny jen 2-3 lžíce (mléko, smetana, víno, pivo či voda) a zahustit hladkou moukou, nesmí být řídké, ale ani tuhé. Použila jsem na pět květů 1 vejce, 3 lžíce šlehačky, špetku soli,vyšlehala, k tomu přiměřeně mouky a bílého vína, aby těstíčko skapávalo. Moc husté mi slepilo kvítka do sebe a smažit nešly dobře, nadýchané kosmatice to nebyly, naředila jsem. Chcete-li zvlášť vycizelovaný postup, tak se koukněte ke Florentýně.
Květy stačí otřepnout a ve vyšší vrstvě oleje smažit, je to rychlé, tak klidně v malém kastrolku po jednom. Neotáčet. Stopky se po usmažení snadno odtrhnou a křupavou pochoutku si můžete dát jako řízek s kaší nebo nasladko s cukrem nebo medem.
I když se mi to dosti povedlo, chuť bezu se smažením neuchovala. Pro zajímavost se kosmatice vyzkoušet dají, ale smaženým jablíčkům bych dala přednost... Jak pravil osoba blízká: odvykací kúra na smaženky.


Dalším tipem, jak to voňavé kvítí využít, je cheesecake. Lehce jsem nadrolila hromádku kvítků do zakysané smetany, osladila, dochutila citrónem a trochou kůry a nechala chvíli odležet, aby se chutě rozvinuly. Pak jsem přidala želatinu (řiďte se návodem na sáčku) a dala ztuhnout do papírových košíčků do formy na muffiny, na dno jsem položila sušenku.


Použila jsem jen 650 g zakysanky na 20 g želatiny, jindy kombinuji tvaroh se zakysanou nebo i s mascarpone, ricottou, jogurtem, jak se mi hodí. Květů je třeba tak 8. Ještě jsem si 2 květy nechala na ozdobu do želé navrch.
Dělala jsem z menšího množství, ale na celou dávku je želé ze 1/4 l málo (1 lžíce na košíček), z 1/2 litru je to lepší, tj. 20 g želatiny. Vařila jsem z bílého vína, osladila, pak vmíchala kvítka...no byla jsem zvědavá, jak to dopadne, viz foto.


A jak budou chutnat květy ve hmotě, zda nebudou nepříjemné na skus. Téměř všechno zelené jsem odstranila, opravdu to chce jen ty kvítky. A co vůně bezového květu?
Myslím, že se trochu uchovala, v želé z vína docela dobře. Vypadalo to celkem hezky.

Žádné komentáře:

Okomentovat