pátek 29. května 2020

Frappé

Dnes se podělím o jednoduchý receptík na řecké frappé, studenou našlehanou kávu. V létě se to bude hodit, a když letos z cestování mnoho nebude, může nám aspoň připomenout někdejší řecké dovolené.



Možná jste si tento nápoj stejně jako já oblíbili a zkoušeli ho napodobit. Já to zažila před cca patnácti lety, ale nějak to nebylo ono, na netu ještě nic použitelného nebylo. Shodou okolností nám po dalších letech jedna kolegyně s nadšením předvedla frappé ušejkrované v zavařovačce, to bylo celkem zábavné a nějakou dobu jsem to tak dělala. Ale doba pokročila a najde se vše.
Dopisuju teď totiž třetí pokračování svých vzpomínek na jídlo a vaření a tam je docela dost cestování, a tak jsem při hledání řeckých receptů našla i tenhle skvělý recept a hned ho taky vyzkoušela: jak prosté, milý Watsone, chce se dodat.

V nabídce je i plno speciálních frapovačů v cenách od asi čtyř stovek do šesti tisíc, ale není to podmínka nutná. Taky se prodává speciální instantní Nescafé na frappé. Nápoj vznikl prý omylem:

Počátky frappé sahají do roku 1957, kdy bylo náhodou vytvořeno během mezinárodní výstavy v Soluni. Zástupce firmy Nestlé Yannis Dritsas zde vystavoval nový čokoládový nápoj pro děti připravovaný z čokoládového prášku a mléka protřepáním v šejkru. Dritsasův zaměstnanec Dimitris Vakondios si chtěl o přestávce připravit svou instantní kávu a neměl k dispozici teplou vodu. Rozhodl se tedy do šejkru přidat studenou vodu a instantní kávu. Takto náhodou vzniklo frappé, nápoj populární především v Řecku, odkud se později rozšířil do dalších zemí světa. Zdroj:https://cs.wikipedia.org/wiki/Frappé


Původně je tedy frappé nápoj z rozpustné kávy, ale připravuje se i z vychlazeného espressa.
Stačí vzít vyšší sklenici, do ní nasypat lžičku a půl instantní kávy, přidat tak centimetr ledové vody, kdo sladí, dá i 1,5 lžičky cukru a vše se protřepe nebo promixuje na pěnu. Použila jsem malou vrtulku na mléko a šlo to skvěle. Může se použít i šejkr nebo mixér. Doplní se podle chuti studenou vodou a mlékem. Mně se zdá nejlepší jen trošku vody, tak 2 cm, a více mléka. Přidá se pár kostek ledu a je hotovo. Frappé se podává s dlouhou lžičkou a brčkem. Může k němu být i šlehačka nebo zmrzlina, zdobí se i skořicí nebo nastrouhanou čokoládou.
Nevěřila jsem, že by se jen káva s vodou dala našlehat, proto mi recept přišel jako dobrý nápad. Mnozí to už třeba dávno znáte, ale někoho snad potěší.

Žádné komentáře:

Okomentovat