pondělí 17. srpna 2020

Květákové dorty

Co je to zas za ptákovinu, ptáte se? Méně běžné použití květáku do sladkých receptů jsem zvažovala dlouho, až jsem konečně vyzkoušela hned dva recepty. Uvádím je v běžné i low carb verzi. 
Recepty na zeleninové sladkosti se dají dělit na ty se zeleninou zjevnou a skrytou - tyhle patří k těm druhým. Kdo neví, nepozná. Na party to může být i zábavné, když účastníci hádají, co v dortu je a když vykřikují překvapením... Aspoň to tvrdí americké autorky receptů:)
 

Kakaový dort ze syrového květáku

220 g květáku, 1 tvaroh, 3 vejce, 3-4 lžíce kakaa, 1/2 hrnku mouky (pro LC: kokosové), 2 lžíce ovesných otrub, 1/2 hrnku oleje (i kokosového), 3-4 lžíce cukru (pro LC: sladidla), 50 g nasekané čokolády, 1/2 lžičky prdopeče, vanilka, skořice, sůl
 
Syrový květák jsem nastouhala a smíchala s ostatními surovinami, na tom není co zkazit. Lépe se míchají vejce s cukrem a olejem, k tomu tvaroh, pak mouku s kakaem a kořením, práškem a nakonec květák a čokoláda. Takové těsto se rádo lepí a ani vymazání formy moc nepomůže, ale vzpomněla jsem na jeden fígl od Pohlreicha, totiž namočit a vyždímat pečící papír, aby lépe přilehl do formy. 

Pekla jsem ve formě velikosti dortovky. Květákový dort, zvlášť v LC verzi, potřebuje dosti dlouho péci, zhruba hodinu. Má být úžasně čokoládový a je pravda, že květák v něm není poznat.

Dobře se doplní šlehačkou nebo zmrzlinou. Zdá se mi, že kombinace kakaa s xylitolem je trochu hořká, dala bych asi kakaa méně.


Pomerančový květákový dort

3/4 hrnku květákového pyré, 3 vejce, 1/2 hrnku cukru (pro LC: 3 lžíce sladidla), 1 hrnek mletých ořechů nebo mandlí, 3 lžíce mouky (pro LC: kokosové), kůra z půlky pomeranče (bio), 1/2 lžičky prdopeče, trochu vanilky, 1 lžíce oleje, špetka soli

Květák jsem uvařila a rozmixovala, k němu jsem hned přidala ostatní suroviny a promíchala. Pomerančové kůry se, myslím, nedává tolik, aby vám ublížila, i když nebude bio. Taky ji nejíte denně po hrstech a navíc se teplem plno látek rozloží, čili pro zdravé jedince nic démonického. Množství je na formu poloviční velikosti než dortovka, měla jsem 15 cm simax. Těsto se peče opět skoro hodinu. 

Chuť byla ořechovopomerančová, ani stopa po květáku, struktura pěkná. Dalo by se i různě ozdobit, ale jen jsem pro oko "pocukrovala" xylitolem a přidala trochu kůry. Koláček jsem si totiž vezla na dovolenou. V LC receptech je to rozhodně další favorit.

 


2 komentáře:

  1. Nestačím se divit, že jde upéct i dort z květáku. Ten čokoládový vypadá dost lákavě ☺

    OdpovědětVymazat
  2. Zkouším různé zeleniny, bývají to ty méně výrazné, tak jsem se květáku trochu obávala, ale ani syrovým ani vařený nebyl v těstě znát.

    OdpovědětVymazat