sobota 8. ledna 2011

Něco se špenátem

Špenát a listové těsto, to je partnerství, které nezklame. Někdy dělám špenátové šneky (ano, ty co stále vytvářejí pozadí stránky), jindy špenátový závin.
Ale špenát se taky dobře snáší s lososem, tak jsem tentokrát pro změnu všechny sýry vynechala a pustila se do varianty špenátovo-lososové, a la quiche. Na ten totiž není třeba dělat tak hustou náplň jako na šneky či závin, klidně může být dosti tekutá, vypeče se a ztuhne bez problémů, je to na přípravu snazší. A může jí být v poměru k těstu více. To by mohlo návštěvě, která si přála špenát, vyhovovat.
Není třeba mnoho surovin:
koláč šp los
balíček listového těsta, balíček dobrého špenátu (ne protlak, jinak jak kdo chce), dvě porce syrového očištěného lososa, tři vejce, šlehačka nebo zakysaná smetana (či jejich kombinace) - celkem 1/4 litru, velká cibule, česnek, sůl, pepř, muškátový oříšek.
koláč šp los
Nejdřív jsem si rozehřála troubu na 220 stupňů a vyválela těsto, aby na hlubším plechu udělalo okraj, položila jsem ho na pečící papír a propíchala. Dala jsem ho předpéci.
koláč šp los
Cibuli na větší kousky jsem vhodila na lžičku oleje, přidala špenát, sůl, kostičky česneku a dusila, až špenát rozmrzl a voda byla co možná odpařená. Dokořenila jsem pepřem a muškátovým oříškem a nechala trochu vychladnout. Přidala jsem vajíčka a smetanu. Měla jsem zrovna jeden kelímek zakysané a půl kelímku šlehačky. Ještě přisolit - a stačí.
koláč šp los
Napolo upečené těsto jsem vytáhla z trouby, nadrobila na něj dva lososové medailonky a zalila špenátem.
koláč šp los
koláč šp los
Koláč se dopekl během cca 25 minut. Náplň byla pevná a okraje opečené.
Koláč je dobrý teplý i studený, dá se i ohřát po porcích na suché pánvičce. Pro přátelskou návštěvu je to pokrm vhodný v brzkém odpoledni i navečer.
koláč šp los
Podávala jsem ho už k obědu, doplněný zajímavou polévkou. Pochutnali jsme si velmi dobře!

Žádné komentáře:

Okomentovat