pátek 3. června 2011

Hovězí líčka

Jak už jsem se zmínila, narazila jsem na ně v nedalekém farmářském řeznictví těsně před Velikonoci. A pak jsem je znova připravovala pro návštěvu už jako osvědčený recept. Nebyla to sice líčka telecí, ale ani tak jsem je nemohla nevyzkoušet!
Recept podle Zdenka Pohlreicha je jednoduchý - maso prudce opečeme, vyndáme, opečeme kořenovou zeleninu, vrátíme maso, podlijeme a dusíme doměkka. Dokončíme červeným vínem a omáčkou demi-glas.
Z kusu masa jsem odřízla nepěkné části a lůj. Silnější šlachu, pokrývající celý kus z jedné strany, jsem několikrát nařízla, aby se maso lépe opeklo. Jak se ukázalo, byl to dobrý tah. Líčko jsem šoupla do papiňáku na rozpálený olej s máslem. Plochý kousek se opečením stáhl na pěkný špalík, tak hned vypadal jako ten na obrázku v knize Bravo, šéfe.
Nakrájela jsem mrkev a celer ze zásob. Chtěla jsem použít s úsporou práce mraženou směs, ale nemohla jsem ji nikde v mrazáku najít - objevila jsem až za dva dny - v jiném šuplíku, kam ji nikdy nedávám, však to možná znáte. Třeba to pokrmu prospělo více, ale když se mražená dost opeče, rozdíl tam nepozoruju. Přidala jsem i dost cibule.
Maso jsem osolila, opepřila, podlila vínem radši hned a dala dusit. Po půlhodině jsem ho zkusila. Nezdálo se mi ještě dost měkké, tak jsem přidala dalších 15 minut dušení.
Druhý den jsem maso vytáhla, všechnu zeleninu rozmixovala a šťávu dochutila místo demi-glas ústřicovou omáčkou a vínem. Víc už nebylo třeba, chutnalo to dobře a bez zahušťování. Maso se přípravou dosti zmenšilo, podruhé dokonce více, takže z původního kilového kusu za syrova jsem nakrájela jen tři porce. To byla jediná vada...
Maso po nakrájení odhalilo strukturu kližek, tak jsem ho vydávala za kližku - jako líčko by nemuselo být každému po chuti:) Ostatně kližka se dá udělat stejně, kořenovou zeleninou a vínem se nic nezkazí - a nejen v Burgundsku.
Mně ještě líp než s bramborem chutnalo se svítkem, o kterém je více zde.


Hovězí líčko připravené na víně bylo osobou blízkou i návštěvou vysoce oceněné: šťavnaté, měkké, vcelku dietní - jen se zeleninou, ani žádnou slaninku jsem pod něj nedávala.
Samozřejmě ho výborně doplní sklenka červeného vína.

Žádné komentáře:

Okomentovat