čtvrtek 30. května 2013

Jak si snadno zachřestit

Aktuálně 4. 6.

S českým chřestem si pohrála velká voda, tak máme po sezóně...

-------

Dnes jsem si přinesla už druhý letošní balíček chřestu, a tak by byl hřích se nepřipojit k článku týdne, když je zrovna téma o vaření, jinak totiž většinou nic pro mě...




Chřest jako lahůdku jsem znala už z rodiny, byl však dostupný jen velmi vzácně - nejspíš v úzké a vysoké skleničce v nálevu a zavařený se připravoval i v restauracích, ovšem jen v těch nejlepších. Odvážně jsem si myslím na nějaké rodinné větší oslavě v sedmdesátých letech dala chřest jako předkrm.
A jak už psala THEUNDERLAND , vyskytovaly se občas i chřestové polívky, pamatuju instantní v devadesátých letech. Jenže pěstování chřestu bylo obnoveno až nedávno, ač se u nás pěstoval před válkou tradičně, a tak mezitím několik generací čerstvý chřest stěží poznalo - a je pravda, že ani jeho cena ho neurčuje pro nejširší spotřebu, je to přece jen luxusnější zboží. Pěstování vyžaduje dost ruční práce - věděli jste, že třeba fólie, kterými jsou řádky zakryté, se podle teploty obracejí bílou nebo tmavou stranou navrch? Po sklizni musí v zemi zůstat dost výhonů na příští rok, proto se chřest vyřezává jen do svatého Jana (24. června).
Moje dřívejší recepty najdete tady a tady. Když se mi podaří koupit pěkný a cenově výhodnější chřest, hledím na to, abych ho zpracovala nejdéle do druhého dne. Loupání není moc velká zábava, ale jde to. Nevyplatí se loupání odbýt, zbylá vlákna pokrm dost znehodnotí.
Tužší konce hned odlámu a přidám k nim ještě dva tři pazochy, což na polévku (asi litr) stačí. Kdybych chystala chřestu víc, asi bych ho šoupla rovnou do trouby s kouskem másla a použila ho jako přílohu.
To necelé půlkilo stačí opéci prudce a krátce na pánvi a nechat chvilku dojít. Takhle příprava mě baví nejvíc, je rychlá a hodně chřestová - vařený mi tak dobrý nepřijde. Ostatní přídavky od sýru po omáčky vzhledem k objemu konzumace chřestu spíš nepoužívám, jemnou chuť můžou snadno přehlušit. Kdybych už byla chřestu přejedená, mám v záloze ten slaný koláč, ten taky můžu doporučit... Hlavně se vyvarujte všeho s umělými dochucovadly, to by bylo škoda.

Žádné komentáře:

Okomentovat