sobota 15. června 2013

Kulaté cuketky a jiná menší jídla

Zeleninová jídla hodně opakuju, jindy jsou spojená spíš s masem, a tak ani v téhle rubrice se neobjevilo delší dobu nic nového - opékám cukety i lilky, plním papriky i rajčata, vařím a peču dýně i červené řepy, o chřestu jsem taky už psala, mrkev dávám spíš do těsta či do kaše :) I kapustové karbanátky byly, ještě čekám na nějaký šikovnější květák.
Ale přece se něco zaznamenáníhodného najde.



Když jsem uviděla prodávat malé kulaté cuketky, nemohla jsem je nekoupit - jsou opravdu roztomilé, byť hlavnímu strávníkovi to tak vůbec nepřipadalo, zelenina jako zelenina. Viděla jsem je už kdysi ve Francii spolu s dalšími odrůdami a tvary vší možné zeleniny, u nás nezvyklé. I v receptech na plněnou zeleninu se často vyskytují, ale tady jsem na ně pořád ještě nenarazila. Jistě se i pěstují, semínka se prodávají. Možná bývají i na trzích. Na plnění mají ideální tvar i velikost, a tak udělají hodně parády.

Vydlabala jsem je snadno lžicí. Připravila jsem do nich sýrovou náplň z 1 vejce, 1 tvarohu (nebo napůl s balkánem), 150 g strouhané mozzarelly (tahle je dosti fádní - zkuste spíš jiný sýr), z dvou hrstí strouhanky, z vydlabané dužiny a stroužku česneku. Kulaté cuketky jsem doplnila paprikami a pekla.
Dopadly moc hezky. Chutnaly taky dobře. Avšak pozor, náplň v cuketách musí být skutečně výraznější než v paprikách, které mají více chuti. Cukety by byly skvělé i s náplní masovou.


Dalším skoro zeleninovým pokrmem, vhodným k večeři nebo na výlet, byly uzlíky z bramborového těsta, které jsem plnila směsí mletého masa a kyselého zelí a pekla v muffinové formě. Na těsto stačilo asi 300 g nastouhaných vařených brambor, 150 g polohrubé mouky, 1 vejce a trochu soli. Mouky je třeba trochu přidat při lehkém vyvalování, těsto se dosti trhá. Dá-li se mouky tolik, aby drželo pohromadě lépe, je zase tuhé, to neradím. Viz slaný závin. Proto jsem zvolila muffinovou formu, jednotlivé důlky jsem "zaplácla" plochým kusem těsta, naplnila a spojila růžky.
Na náplň stačí asi 300 g mletého masa, dvě hrstě kysaného zelí, trošku strouhanky, sůl, koření - dala jsem i červenou papriku, nechtěla jsem z toho dělat knedlo-vepřo-zelo, což se povedlo.


Slané koláče taky nezklamou - byl pro veg návštěvu jeden s chřestem, nyní k večeři jeden špenátový se šunkou. Používám tvarohové těsto a náplň zaliju vajíčkem (přesněji 2 vajíčky na kulatou formu) se zakysankou a sýrem.


A že salátujeme pravidelně, doloží tenhle salát s avokádem a polníčkem. Zelenina je dosti fotogenická, že? Rozhodně více než omáčky...

Žádné komentáře:

Okomentovat