neděle 6. října 2013

Co vyrostlo na balkóně

Letos se na několika blozích rozvířil zájem o divoce rostoucí jedlé rostliny a o pěstování vlastních produktů i ve městě. Jde to s vlnou zájmu o přirozené potraviny, plodiny od konkrétních farmářů a domácí poctivou kuchyni, tedy ne tu od Vitany :)




Zdá se mi, že nadšení se projevuje hlavně u generací tak kolem 30 let, které nemají z dětství zažitý odpor k veškerému zahradničení, jako může být často u nás starších, když jsme byli často nuceni "otročit" na latifundiích širokého příbuzenstva :)) Ne každý se z toho vzpamatoval tak, že ho pěstování začalo bavit...

Takže dnes se ve městě vymýšlí, kde co jak vypěstovat. Jakýkoli kousek místa postačí, inspirace i s podrobnými návody najdete třeba u pana Cuketky. Podzimní zahradní sezóna vrcholí, to by se taky dalo dobře začít a připavit se na příští rok. Když se vyberou dobré druhy, může se to podařit.
Všimněte si odkazů na komunitní zahrady. Jako hobby mi to přijde docela fajn. U nedalekého paneláku zase pěstuje mladší matka záhon s velkou paletou kytek, od jara do zimy tam vždy něco kvete. Ale na užitnou zahrádku by to nebylo - to by neuhlídala. Vloni tam rostly dýně, ale jak dosáhly velikosti pomeranče (to byly ještě totálně nevyzrálé), vždy je někdo rozkopal po okolí...

Mám k pěstování trochu ambivalentní vztah, navíc moje záda si o tom myslí svoje - ale dá se vybrat i něco nenáročnějšího na balkón. Ten můj je poměrně krytý, situovaný na východ, čili před nejprudším sluncem se rostliny uchrání. Ale zas je náchylný k napadení škůdci i plísněmi, přirození nepřátelé chybí a postřik můžu dát na okrasnou kytku, ne na jedlou...přesto něco pro radost zkouším.

Bylinky přinesené z hypáče nestojí mnoho a některé druhy se daří udržet dlouhou dobu, s některými to nejde. Mám už dosti silný rozmarýn, ten bude třeba přesadit do většího květináče. Vydrží i tymián, oregano, máta, prostě dřevinky. Bazalka, pažitka, petrželka a majoránka se ujmou jak kdy, ale spíš po postupné sklizni celého trsu obrostou ještě tak jednou. Koriandr ani to. Venku je nechávám jen v plném létě, pak mají místo na okně. Když jsem dala rozmarýn (a měla jsem jednou pěkně velký) do bytu až za studených dnů, začal pouštět slaboučké výhonky a byl z té změny celý zmatený, vzpamatovával se pomalu. Ale venku tyhle středomořské rostliny taky nevydrží, v nevelkém množství země jim snadno promrznou kořeny nebo je zapomenete zalévat :)
Mám slíbenou šalvěj a jistě si najdete i plno jiného.

Ve větším květináči jsem letos spíše z důvodů okrasných zvolila pnoucí fazole. Nemá totiž smysl pěstovat tu něco trvalého pnoucího, to většinou zimu nepřežije. Fazole sázené po zmrzlících do několika hnízd sice vytvořily pěkný zelený trs, ale hned od začátku nějak napadený. Z nenápadných květů jsem byla trochu zklamaná, rozhodně nepřipomínaly ty, co byly vyobrazené na sáčku! Proto jsem byla upřímně překvapena náhlou úrodičkou lusků - vyrostly až do dvaceti centimetrů a měly pěkně žáhaný povrch. Bylo jich v létě do jedné misky.
Odjížděli jsme zrovna na dovolenou, a tak jsem nechala fazole týden v ledničce v mikrosáčku, po návratu k nim přidala dalších asi pět uzrálých lusků a vše snadno uvařila. Ještě pozor - je dobré zkusit před varem, zda nemají boční vlákna, a stáhnout je. A nesolit! Nevaří se dlouho. Byla to akorát jedna porce, s máslem a solí skvělá. Dál jsem tu potvoru kontrolovala, zalévala, a dočkala se dalších dvou porcí lusků a nyní doufám ještě v jednu.


Pěstování doma a na balkóně je hezká zábava. Kombinace jedlých a okrasných rostlin mi připadá zajímavá a jistě se dá vymyslet mnohem více možností, tohle je jen taková ochutnávka.
Ke kompostování bioodpadu z domácnosti se přemluvit nedám, je to ovšem taky už docela móda. Na zmíněných stránkách najdete i odkazy.

Žádné komentáře:

Okomentovat