středa 25. září 2013

Jak vaří mladá rodina

Ve funkci pratety jsem hlídala v spřízněné rodině během prázdnin a bylo to pro mě zajímavé nakouknutí do praxe mladé domácnosti na venkově. Tedy oba rodiče jsou zaměstnaní, dojíždějí, v místě samém není žádný obchod, restaurace ani hospoda. Nemají žádné hospodářství, užitnou zahrádku teprve plánují.
Přivezla jsem proto i nějaká jídla s sebou. Třeba chlazený losos je i v okolních městech běžně nedostupný, to jsem už zjistila, že může být vítaným dárkem. Ale zas rodina může zajet do německého hypáče za blízkými hranicemi, kde pořídí za ceny, nižší než ve stejném řetězci u nás, kvalitnější zboží.
Hlavním jídlem dne je večeře kolem půl sedmé, aby se u stolu mohla sejít celá rodina. V neděli byla klasika, dobře pečené vepřo s domácím bramborovým knedlíkem a špenátem. V pondělí jsme uchystali lososa s bramborem a salátem, i děti ho s nadšením jedly. Následovaly lasagne s rajčaty, které nevařím, neb se mi to zdá moc pracné, ale se zájmem jsem přihlížela.


Vybraný recept vyžaduje hodně rajčatové omáčky, suché lasagne a žádný bešamel. Do pekáče se vrství omáčka, ragú z mletého masa, lasagne a strouhaný sýr, navrch se dává na omáčku s masem již jen sýr, a to plátkový. Aspoň takhle si to neteř zracionalizovala. Celek byl chuťově vyvážený, oreganem ochucený.
Čočka s uzenými žebry, okurkou i červenou řepou u dětí až takový úspěch neměla, ale jakžtakž ji snědly. Líbilo se mi, že i v tomto případě odcházely od stolu s formulí: Děkujeme, maminko, bylo to moc výborný! Takhle si přetvořily, co říká táta, no a krom té roztomilosti je to určitě dobrý vklad do života!
Zato se těšily na "indočínu", jak hromadně pojmenovávají indické a čínské pokrmy, které hospodyňka vaří pro zábavu a při kterých využije plno koření. Děti rády pojedí hůlkami kousky okořeněného masa se zeleninou a rýží.


K obědům jsme měli i nějaký zbytek, jednou zase všem táta přinesl čerstvou pizzu z dobrého pizzařství poblíž. Vařila jsem brokolicovou polévku se smetanou, jogurtové lívance nebo mrkvový salát s grepem a jablkem k svačině. Ten jsem pro velký úspěch musela ještě další den zopakovat - překvapilo mě, že děti akceptovaly i lehce hořkou chuť, bylo to pro ně něco nového. Dvakrát byl i domácí koláč s ovocem. Pečou se tu i různé cheesecaky, ne moc tučné. Děti po jídle, tedy snědeném beze zbytku, vyžadují bonbón - ale dostanou jen jeden. Pijí hodně, převážně vodu se šťávou, domácí i kupovanou, ředěné džusy. Zatím snídají kinder řez, ale myslím, že brzy budou vyžadovat něco podstatnějšího. Když jsme jednou dělali pro všechny míchaná vajíčka, ač byli kluci po snídani, dali si s chutí taky. Dospělí si zase potrpí na silnou, čerstvě praženou kávu z "parní" moka konvičky.
Oceňuju, že se v domácnosti vaří opravdická jídla. Všichni umějí jíst docela pestře, děti se to učí i o dovolené. Začínají i s pomáháním, nejraději asi vykrajují a zdobí cukroví. Myslím, že je to fajn.

Žádné komentáře:

Okomentovat