úterý 17. prosince 2013

Inovace cukroví

Už jsem i letos upekla nové dva druhy cukroví, a to čokoládové rohlíčky a ořechové kostky.


Ty rohlíčky jsem zkoušela už vloni, ale až těsně před Vánoci. Letos to stihnu i dát na blog. Recept jsem už delší dobu měla vypsaný, takže opravdu to mohlo být víc jak deset let. Pekla jsem je pouze jednou - dává se do nich nastrouhaná čokoláda. Výsledek - nic moc, spíš suché. Vloni jsem o recept zavadila, hledala jsem zrovna něco čokoládového, a tak jsem je vzala na milost. Naštěstí mě ještě včas napadlo tu čokoládu rozpustit, co to udělá - cukroví se tím vylepšilo o desítky procent, a tak jsem je letos zopakovala. Těsto se neválí, nazdobí se celá placka, vykrájí formičkou do obloučků a je to.


Čokoládové rohlíčky:
200 g hladké mouky, 160 g másla, 100 g moučkového cukru, 100 g rozpuštěné čokolády, 1 žloutek, bílek na potření a mandle na posypání
Vše propracujeme a na plech rozptostřeme na papír na pečení silnější placku (4 mm). Potřeme celou rozmíchaným bílkem a posypeme mandlovými nudličkami nebo plátky. Upečeme asi na 180 stupňů. Ještě teplé vykrájíme kulatou formičkou na měsíčky-rohlíčky.
Těsto se nesmí moc vysušit, přepéci. Při vykrajování se trochu drobí, ale uleželé je pak lepší. Mandle na lesklém povrchu nevypadají špatně!

Druhé cukroví je velice chutné a je až překvapivě snadné.
Ořechové kostky:
250 g moučkového cukru, 250 g másla, 250 g mletých ořechů, 150 g hrubé mouky, ze 4 bílků sníh
Poleva ze 4 žloutků. 200 g moučkového cukru a šťávy z 1 citrónu.
První čtyři suroviny zpracujeme na těsto, vmícháme sníh. Urovnáme na menší plech, opět na papír na pečení a upečeme do růžova. Po vychladnutí polijeme žloutkovou polevou, dobře utřenou, aby nestékala. Mně tedy stále stékala, i když jsem ji míchala ve stroji snad dvacet minut - chce to změnit poměr, asi ubrat toho citrónu. Těsto jsem si z plechu vyklopila, aby bylo rovnější, ale lepší by bývalo lít polevu na ten plech... Pak jsem si ještě vyměřila, jak velké čtverečky nakrájím, a rozložila na polevu kousky ořechů na ozdobu. Než poleva ztvrdne, je dobré si těsto nakrájet. Já pak musela odejít a krájela jsem ještě moc brzy, ale i tak mi to pak pomohlo kostky dokrájet.


Chuť je však výborná a přitom jde o pár obvyklých surovin a celkem nenáročnou technologii.Ořechy však nejsou suché a drobivé, ale naopak krásně měkké a vláčné, nakyslá poleva k nim ladí báječně.
Pekl se u nás velmi podobně tzv. jarní dort, ale jako cukroví to myslím bude ještě lepší.


Devíti druhů letos snadno dosáhnu: tyhle dva, linecké, plněné ořechy, Masarykovo, jablkový sýr, Gausovky s citrónovou polevou, chystám se na sádláčky a poslední budou kokosky nebo suchárky, mám ještě zmražené bílky.

Žádné komentáře:

Okomentovat