pátek 3. března 2017

Kakaová zrcadlová poleva a taky madlenky, aneb nové sladkosti

S koncem masopustu jsem ještě vyzkoušela dvě novinky.



Znáte aspoň z obrázků takové ty barevné a úžasně lesklé polevy? Jsou buď přímo z prášku nebo se do nich dává kondenzované mléko či bílá čokoláda a nějaká barva. To se mi moc nelíbí, tak jsem po karamelové polevě vyhledala fungující a dosti snadný recept z "normálních" surovin.
Potahované dorty nemám moc ráda a tohle je pro mě přijhatelný způsob, jak nějaký ten narozeninový dortík ozvláštnit. Momentálně vyhrávají nepečené cheesecaky, protože nejsou suché a zas ani tolik tučné a hutné jako dorty s krémy a šlehačkou. Jsou snadné přípravu, když už máte vychytané poměry surovin. A na dekoraci je zrcadlová poleva ideální.


Kakaová zrcadlová poleva vznikne svařením 75 g vody, 30 g kakaa, 60 g šlehačky a 90 g cukru. Pět minut mírně vaříme a zatím si namočíme 3 plátky želatiny do vody, po odstavení ji vymačkanou vmícháme do kakaové omáčky a už jen občas během chladnutí zamícháme. Polevu je možno přecedit, kdyby v ní byly nějaké kousky, ale nebylo to třeba. Bublinky se při chladnutí taky ztratily. Nalévat na dort se má při 35 stupních, aby nestékala a ani moc rychle netuhla, a to naráz.
Taky se může nechat vychladnout a uskladnit v ledničce a před použitím ohřát např. ve vodní lázni (zas cca na teplotu těla). Množství by mělo vystačit na jednu normání dortovku.


Cheesecake jsem vytvořila na podkllad ze sušenek (150 g rozdrcených BeBe, 5 lžic rozpuštěného másla a pár lžic rumu nebo mléka) smícháním 1 tučného tvarohu, 400 g zakysanky a trochy cukru. Ochutila jsem karamelem z 3 vrchovatých lžic cukru, rozvařených po upražení trochou vody. Použila jsem želatinový ztužovač na 700 g hmoty, taky lze dát plátkovou želatinu (6 plátků).
Pokusy s mletou želatinou se mi opakovaně nedařily. I když jsem hlídala teploty, míchala malé množství do většího ap., vždy se zcuckovala. Hodí se spíš na nějaký sulc.

Stačí dort vychladit v lednici 1-2 hodiny a polévat. Vyštrachala jsem ještě pár cukrových ozdob pro efekt. Oslavenec byl s dortem navýsost spokojen. Foto moc nevyšlo kvůli světlu, ale jak vidno, byl to lesk jak blesk a dort vypadal krásně jednolitě.


Po madlenkách občas zatouží moje frankofonně orientovaná máti, vždyť ještě v 88 letech učí seniorky francouzskou konverzaci... Tak jsem se konečně rozhoupala k jejich vyzkoušení. Nevlastním madlenkovou formu ani klasické pracny, protože nějak nemám ráda takové jednoúčelové nádobí. Ale mám muffinovou formu, to postačí. Receptů jsem opět prozkoumala několik, základem je použít rozpuštěné máslo. Tím taky těsto získá pěknější barvu. Nejjednodušší se mi zdál postup, jak ho znám např. z brownies, tedy že se vše umíchá rovnou v kastrólu.


Super easy! Do 100 g rozpuštěného másla jsem zamíchala 130 g krupicového cukru, 3 vejce jedno po druhém, špetku soli, lžičku citrónové kůry a potom 150 g hladké mouky s 2 rovnými lžičkami prdopeče. Použila jsem prášek z M&S, taky bude dobrý ten s vinným kamenem. Mám už vyzkoušeno, že obyčejný klasický nedělá moc dobrou chuť.
Těsto se nechá vychladit nebo taky nemusí.


Častěji se doporučuje nachystat mu co největší teplotní šok, aby madlenky hodně vyběhly. Zkusila jsem obojí: chladit přes noc i péci rovnou a rozdíl nebyl příliš patrný, i když v řadě receptů tím byli doslova posedlí. Těsto jsem naplnila do vymazaných formiček tak do 2/3. Tohle množství akorát vystačilo na jednu 12důlkovou muffinovou formu. V předehřáté troubě (200 stupňů) jsem pekla asi 5 minut, až se začne zvedat. Pak se teplota sníží na 150 stupňů a madlenky se dopečou. Mají mít zlaté okraje a uprotřed hrbolek. Chutnaly skvěle a vydrží nejméně pět dnů.



P. S. Pořád nejde přidávat komentáře, aspoň mně tedy, i po opakovaném přihlášení hlásí stále, že platnost formuláře vypršela...

Žádné komentáře:

Okomentovat