čtvrtek 9. března 2017

Zavřeniny, aneb jak dopadlo ovoce jen zavřené do sklenic

Pokus vyhodnocen po šesti měsících. O co šlo?




Jednoduchý návod, jak uchovat ovoce, ke mně doputoval jakýmsi řetězovým mailem zhruba před rokem. Prý stačí zralé, čerstvě utržené ovoce strčit do sklenic a zavřít (proto zavřeniny). Toť vše. Má vydržet díky uvolňování etylénu. Sklenice se musí uzavřít do dvaceti minut od utržení, aby ten etylén zafungoval. Nneí třeba schovávat v chladu.

To vám to pak vrtá hlavou, neb je to tak jednoduché, až je to silně podezřelé. Ale co, řekla jsem si, že to zkusím, bude-li příležitost. Kdyby to totiž zafungovalo, bylo by to vtipné a důmyslné. Pár skleniček různých druhů seženu a uvidíme, co to udělá.
Mezitím jsem pátrala dál, dotazovala se, ale nikdo nic takového neznal, ani příslušný technolog. Jen jedna starší tetička si vzpomněla, že takhle podobně uchovávali ovoce do jakéhosi vakua (sklenice s nějakou pumpičkou, ještě před válkou) a vydrželo skoro jako čerstvé až do Vánoc.

Nakonec jsem se během léta dostala k rybízu, špendlíkům a švestkám. Každý se divil, co to dělám, já vysvětlovala, že jde o pokus, že jinak nevím, jak to ověřit, diskuze vyznívaly skepticky. Rybíz šel do sklenice i se stopkami. Nezplesnivěl, ale stejně jako špendlíky pustil časem trochu vody. Švestky vypadaly dlouho netknutě, jako bych je tam zavřela včera. Bylo to napínavé.
Jedny špendlíky jsem otvírala už asi po dvou měsících, vypadaly zvenčí dobře, ale už trochu zprůsvitněly, tak jsme byla zvědavá, co s nimi je. Chutnaly hnusně, i když ne přímo zkvašeně. Ale s tou základní trojicí jsem vydržela až doteď, stála na lince nahoře a já ji jen pozorovala...Švestky zůstaly krásně ojíněné a šťávy pustily jen málo. O rybízu a špendlíkách jsem měla pochybnosti. A taky byly zkvašené, nedobré.


Švestky ale zůstaly pevné, nijak nezaváněly a šly dokonce krásně rozloupnout. Ovšem jen co jsem to udělala, vzpomněla jsem si, že jsem z nich vlastně chtěla při dobrém výsledku uvařit knedlíky! Tudíž změna - ovocný cobbler.
K jedné sklenici švestek jsem přidala tři jablíčka a do pekáčku 20x30 cm jsem použila jen půlku těsta, stačí ho necelý centimetr, vyskočí. Ovoce jsem tam nalila se vší šťávou, vypadá to vždy děsivě, jak vše plave, ale nebojte, šťáva se vsákne a vypeče.


Můj pokus potvrdil tento jednoduchý způsob konzervace jen částečně: ale dostanu-li se zas ke švestkám, budu experimentovat dál. Zkusím je dát do třílitrové sklenice, to už by mohlo stát za to. A možná někdo ještě přidá svoje zkušenosti...?

Žádné komentáře:

Okomentovat