čtvrtek 12. prosince 2019

Vánoční poleno

Na loňský advent jsem měla připravený velmi snadný recept na vánoční poleno, ale pak se jich vyrojilo všude tolik, že mě to odradilo přidávat další, tak se hodí letos, vždyť je to francouzská klasika.


Poleno odkazuje svým původem k ohňům páleným o Slunovratu, nověji se vysvětluje tím, že na setkání sousedů na Boží hod každý přinesl poleno do krbu.

Dělá se ze všeho možného, i jen do formy na srnčí hřbet s různými krémy, pěnami, želé a podobně, zdobené vkusně i kýčovitě, až přechází zrak. Stačí si zadat do hledání obrázků buche de noel (Bûche de Noël) a jen se kochat...poleno může být i rozvětvené, v tom případě to chce rolády dvě - záleží na počtu strávníků. Inspirací na zdobení se najde plno.

Výsledek obrázku pro buche de noelVýsledek obrázku pro buche de noel
Výsledek obrázku pro buche de noel
Découvrez une recette de bûche à la vanille et à la framboise : une bûche de Noël gourmande et fruitée. Réalisée avec une mousse à la vanille, un insert de biscuit roulé à la confiture et une gelée de framboise.Bûche de Noël #9 : vanille et fruits rouges - Surprises et gourmandisesBûche framboise, un délicieux gâteau rouge pour vos fêtes de noël 2018.La bûche de Noël express de NorbertVoir la recette de la bûche de Noël express de Norbert

Na 1 roládu jsem ušlehala 3-4 celá vejce s 100 g cukru, asi nejlepší je směs moučkového a krupicového. Přimíchala jsem 100 g polohrubé mouky a 50 g rozpuštěného másla, špetku soli a trochu vanilkové esence. Těsto jsem natřela na jeden plech na pomaštěný papír a pekla. Nesmí se přepéci, aby se roláda nelámala. Trvá to cca 8 minut na 180-200 stupňů.

Hned po vytažení z trouby jsem roládu zatočila i s papírem a nechala vychladnout. Je zbytečné ji překlápět na utěrky a podobně. Papír jde pak snadno sloupnout a roládu už stačí jen naplnit. Určitě do ní padne krém z jedné 100 g čokolády a 200 g šlehačky. Tu je třeba svařit den předem, rozpustit v ní nalámanou čokoládu a nechat vychladit. Před plněním se vyšlehá na tuhý krém. Chcete-li zdobit poleno i navrch, použijte rovnou dvojitou dávku.
Neměla jsem podmínky na lepší focení, na pečlivější zdobení už taky nebyly síly, tak aspoň jeden obrázek:


Můžete také použít dýňovou roládu.
Pekla jsem ji onehdá i s roládou z červené řepy, recept stejný + 1 lžíce kakaa. Na náplň jsou třeba dva tučné tvarohy, 80 g povoleného másla a asi hrnek moučkového cukru, příp. vanilková esence nebo 2 lžíce rumu, v řepové je ganache.


Další možností jsou třeba těsta bez mouky. Na kakaovou roládu vezmeme 6 vajec, 6 lžic kakaa a 6 lžic cukru. Klasicky se ušlehá sníh, zvlášť žloutkly s cukrem a kakaem a obojí se spojí. Pro jistotu jsem přidala lžíci mouky a dopadlo to výborně a poleno se stalo ozdobou stolu:


Poměrů existuje mnoho, více vajec, méně kakaa, více cukru...už nevím, který recept se mi vloni nepovedl :). Těsto moc nedrželo pohromadě, ač chutnalo výborně.

Ořechovou roládu jsem už dávno nepekla, ale stačí 4 vejce, 4 lžíce krupicového cukru a 50 g mletých ořechů. Dělá se stejně.

Žádné komentáře:

Okomentovat