sobota 26. září 2020

Bramborové noky (gnocchi)

Opět jeden pokrm, který lze směle zařadit do série Domácí je lepší... Náklady na jejich přípravu jsou v porovnání s cenou kupovaných noků zanedbatelné a nevyžadují ani tolik práce a času. Klasické bramborové šišky se od nich skoro neliší, ale gnocchi jsou jaksi současnější. V naší kuchyni se výborně uplatní všude místo bramborových knedlíků či halušek, kdyby vám nejely italské verze. 

Recepty vypadají podobně, vybírala jsem a prověřovala různé finty. Osvědčilo se mi vzít brambory uvařené den předem, míň se patlají. Na 4 porce se jich počítá 500 g. Nastrouhala jsem je do robotu a nejdřív samotné pořádně nechala propracovat, samozřejmě se to může udělat ručně. Na bramborovou masu přijde trochu soli a hladké mouky postupně ve dvou až třech várkách, celkem asi 150 g. Těsto by mělo být jednolité, pružné a nemělo by moc lepit. 

Další trik se týká přípravy válečků: na vále posypaném moukou z těsta jsem utvořila na prst vysokou placku, víceméně obdélníkovou. Tu jsem rozkrájela na přiměřené pruhy a z nich válela tenčí prameny. Opravdu to šlo snadno. Pak následuje nakrájení válečků na jednotlivé noky. U toho se musí dávat pozor, aby se neslepily, postupně je oddělovat a prosypávat moukou. Pěkné video najdete tady.

Noky se mohou nechat chvíli odležet, ale většinou se vaří hned. Do většího kastrolu (22 cm) jsem tohle množství dala najednou, nerozvařovaly se, neslepovaly, a za dvě tři minutky byly hotové. Chcete-li je uchovat, můžete je pak prolít na cedníku studenou vodou a promíchat s olejem. Že jsou noky na rozdíl od knedlů z hladké mouky a je jí mnohem méně v poměru k bramborám, jsou lehčí a měkčí. Ráda používám i halušky, které jsou zas rychlejší na přípravu dík syrovým bramborám.

Noky se dělají i z jiných druhů zelenin: z dýně, sladkých brambor, ba i květáku. V těchto případech se přidává vždy i 1-2 vejce, jinak je postup stejný. Dýňové jsem už kdysi zkoušela, šlo to i chuťově. Květákové noky při LOW CARB dietě ušetří aspoň pár gramů škrobů z brambor. Zkusila jsem jich trochu, 2 porce. Měla jsem asi hrnek květáku, uvařený se rozmixuje na kaši. Dala jsem půl vajíčka - celé by to moc namokřilo. Vajíčko jsem rozmíchala v mističce a zbytek použila do jiného těsta. Pak už jen trochu soli a mouka, aby se to moc nelepilo. Muselo jí být ale o dost více, než jsem předpokládala, jinak by z tekutého těsta noky nešly udělat. Určitě tak 1 : 1, a to jsem květák nechala ještě vykapat a trochu ho i zmáčkla, abych vodu vypudila. Uvařit ty chuděry šly, chuťově však více připomínaly klasické noky z mouky nebo krupice (rcp najdete tady). 

4 komentáře:

  1. Bramborové noky máme rádi, ale musím přiznat, že je kupuji hotové. Se zelím, špenátem, se sýrovou omáčkou, prostě co dům dá, jsou dobré a hned hotové

    OdpovědětVymazat
  2. Taky je kupuju, když není čas a síly. Jenže ty doma dělané jsou přece jen o dost chutnější a vážně to není moc práce...

    OdpovědětVymazat
  3. Mé oblíbené bramborové noky vařím velmi sporadicky o to více se na ně těším. Recept vyzkouším.

    OdpovědětVymazat
  4. U nás v Podkrkonoší se tomu říká bramborové špalíčky :-).
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat