čtvrtek 21. května 2009

Drobení povoleno

Kdo nebyl nikdy napomenut či aspoň stižen vyčítavým pohledem, když drobil? A že to někdy je podstatná vlastnost jídla samého a ne nešikovnost strávníka, potvrzují drobenkové koláče! Kdo má z drobků fóbii, ať si udělá raději pudink nebo tak něco.
Drobenkové koláče patří k mým oblíbeným a dělám je na několik způsobů. Tohle byla variace jablečná s tvarohem.
Základní recept stačí na dortovou formu: osminka másla, ¼ kg mouky (polohrubé),
vejce, trochu prášku do pečiva - stačí 1/3 balíčku.
Chtěla jsem koláč na takový menší plech, vzala jsem tedy dvojnásobné množství surovin.
Nejlépe je vyhrabat někde tu nejbytelnější vidličku a v míse máslo s moukou rozmačkat. Používám s výhodou jednu starší, která má pořádné zuby. Lépe se pracuje s máslem změklým. Pak přidám vejce a prášek. Ke konci ještě zpracuju trochu mezi prsty, aby byly hrudky rovnoměrné. 2/3 sypké hmoty přijde na pečící papír dospodu, třetina navrch.
Těsto se nesladí, náplň tedy může být sladší a také tekutější, aby ho zvlhčila a částečně spojila.
Na základní množství bych použila tři čtyři jablka nebo jednu sklenici nakrouhaných (zavařených bez vody) a jeden tvaroh hodně zředěný mlékem, s jedním vejcem a pudinkovým práškem, rumem, cukrem a vanilkovým cukrem. Rozinky i ořechy se mohou přidat. Tady jsem dala jablek víc, ale tvaroh byl jen jeden, tak to muselo stačit…Jablka jsem rovněž osladila a ochutila skořicí a navrstvila:
Občas vedeme diskuze o tom, zda je lepší dát na těsto tvaroh a na něj ovoce nebo obráceně…to nechť si vyzkouší každý sám, ale valný rozdíl v tom není.
Posypu zbylou drobenkou a peču, dokud není zlatavá. I vůně napoví…
Čerstvý koláč je výborný, ale ještě se hodně drobí. Druhý den se dá krájet lépe, i tak podávám se lžičkou :) Není přeslazený a chutná po másle. Jiné tuky se mi neosvědčily, ač jsem to zkoušela. Těsto se drobilo mnohem více a nemělo tu dobrou máslovou chuť.

Žádné komentáře:

Okomentovat