pátek 29. října 2010

Omáčka Cumberland

Zní to báječně staroanglicky, ne? Tahle studená omáčka k pečeným masům, zvláště ke zvěřině a jehněčímu, svou vůní výborně ladí k podzimní náladě. Hledala jsem si na ni recepty již dříve, shromažďovala suroviny a konečně na ni přišla řada.
Ovocné omáčky na maso mě baví (švestková tady) a letošní úroda rybízu mě inspirovala. Excelentní džem z něj se na tuhletu právě hodí. Co mají recepty na Cumberland sauce ještě společného? Sladké víno (portské), pomeranče, zázvor, hořčici (nejlépe práškovou), pepř a nepravidelně najdeme další ingredience. Existuje mnoho variant, vybrala jsem si tu spíše jednodušší, snad i původnější, a upravila si ji jen málo. Na přídavek brusinek i kandovaných třešní jsem rezignovala, na práškovou hořčici také, i když už mám zjištěno, kde zhruba se dá v anglických potravinách pořídit. Láká mě i rozmarýn, ale uvidím příště, jestli se bude hodit.
300 g rybízového džemu, 2 šálky portského (1/2 l), půl šálku čerstvé pomerančové šťávy, 2 lžíce strouhané pomerančové kůry, 2 lžíce ostré hořčice, 1,5 lžíce strouhaného čerstvého zázvoru, 2 lžíce hnědého cukru, 1/2 lžičky soli, 1/4 lžičky pepře.
Portské přivedeme k varu a postupně přidáme všechny suroviny. Za občasného míchání povaříme 20 minut na mírném plameni. Ochutnáme - přisolovala jsem a přidávala citrónovou šťávu, bylo to až moc sladké. Jinak výborné, mírně pálivé - ale myslím, že zázvor se ještě rozleží.
Nyní se vše lehce zahustí kukuřičným škrobem (Maizena) - dvě lžíce se ho rozmíchají v dalším 1/2 šálku vína. Stačí povařit jednu dvě minuty a už jsem dávala do vypařených sklenic, které jsem si stihla připravit během toho občasného míchání:)
Omáčka mi moc chutnala, tak už jen to pečené maso...
Z uvedeného množství budou asi tři sklenice objemu 200-250 ml. Sklenice uzavřeme a otočíme, takto by měly vydržet 1-2 měsíce v chladu - dala jsem jednu na zkoušku a zbytek druhý den krátce sterilovala.

Žádné komentáře:

Okomentovat