pondělí 7. května 2012

"Sachr" kompotový

Už dávno jsem tenhle moučník nepekla, naposled jeho obdobu, či snad dokonce předchůdce, kefírový "sachr". Ten jsem formou bábovky pekla už na křest knížky, a že by mě kdovíjak nadchl, nemůžu říct - spíš jsem ho vnímala jako lehké zklamání. Chtěla jsem si ověřit, jak dneska chutná jeho varianta s kompotem, jestli by nebylo lepší použít na další veřejnou produkci ten. Oba recepty uvádím v Cukru na nitku, šlo o takové jednoduché buchty, které jsme za mého mládí pekli třeba na chalupě v remosce.

Použila jsem švestkový kompot, jak sama radím.
Našla jsem takové ty hanebné švestky, myšleno spíše bez chuti, domácí kompot od nějakého příbuzenstva, asi 5 let starý, samozřejmě v pořádku, ovoce dost rozměklé.
Vypeckovat ho nebyl problém. Přitom jsem rozloupla švestky na půlky, aby v těstě nebyly tak velké kusy. Měkké ovoce se rozpadalo samo, to bylo naprosto v pořádku.
Váhala jsem s robotem, ale stačilo těsto zpracovat ručně. Žádný tuk s cukrem se nešlehá, všechny suroviny by se mohly tudíž spojit lehce, aniž by kladly významnější odpor:)


Do mísy jsem naměřila 500 ml polohrubé mouky - proti původnímu receptu jsem jí 100 ml ubrala.

TIP:
Na tento trik, jak přiměřeným snížením podílu mouky vylepšit příliš chudé či obyčejné recepty, jsem přišla nedávno. Nemusí se nic dalšího vážit a přepočítávat a poměr surovin se snadno změní k lepšímu.
Cukru jsem rovněž trochu ubrala, dala jsem ho jen 230 ml - záleží i na sladkosti kompotu. Kakaa jsem ještě trochu přidala, 6 pěkných lžic ho bylo. Rovná lžíce sody, 2 vejce, půl hrnku (120 ml) oleje a celý kompot se vší šťávou k tomu. Stačilo jen jednoduše zamíchat a nalít těsto do pekáčku s papírem na pečení. Dala jsem péci na 180 stupňů do předehřáté trouby.
Než se těsto upeklo, měla jsem čas popřemýšlet, jakou použiju polevu, zda tu, co patří k receptu. Ale ano, udělám tu původní, rozhodla jsem se pro autenticitu. Kupovaná se moc láme, je příliš tvrdá. Poleva z čokolády a šlehačky, kterou jsem si oblíbila v posledních letech, se mi zase zdála k těstu příliš luxusní, z jiného levelu.


Dala jsem do menší misky dva plátečky másla, aby ho bylo po rozpuštění asi pět lžic, a před dopečením strčila do trouby. Přidala jsem dvě vrchovaté lžíce kakaa, 150 g cukru moučka, 3 lžíce rumu a promíchala. S touto polevou v mládí pamatuju spíše potíže, chutnala sice dobře, ale špatně se natírala. V původním receptu se píše - lijeme za horka. No, lít právě moc nejde, ale tentokrát jsem mohla zkusit, jak to dopadne, když se nanese na opravdu horký moučník hned po vytažení z trouby.
Díky papíru na pečení jsem totiž celou buchtu dobře vyklopila na vál a okamžitě mohla dávat polevu, která se krásně rozpouštěla a získala lesklý a hladký povrch. Chovala se úplně jinak, než jak pamatuju z mládí! Asi jsme to nedělali úplně dobře, měli buchtu jen vlažnou - tohle bylo jiný kafe!
Když těsto vychladlo, zkusila jsem okraj, moc mě zajímalo, jak koláč dopadl. Švestkový "sachr" s upraveným poměrem surovin však chutnal báječně, plně, žádná suchá buchta. V chuti se neprosazovaly švestky ani soda, sladký byl akorát a díky dobrému kakau velmi jedlý, jak potvrdila provedená anketa :) Moučník jsem totiž vzala otestovat spřáteleným kolegyním.

Bude i součástí Poledního menu na Světě knihy.

Žádné komentáře:

Okomentovat