čtvrtek 6. září 2012

Dort s vinným želé

Aktuálně: Líbí se vám můj blog? Dejte mu hlas v soutěži o Blog roku zde (ankteta za článkem) až do 21. 10.

K již zmíněnému menu jsem vybrala jogurtový dort s hroznovým vínem. A doufám, že jeho obrázky ve vás vzbudí chuť i pro hlasování!


Nechtěla jsem dělat podklad ze sušenek s máslem, ale rozhodla jsem se pro korpus z menší dávky těsta. Vzala jsem jen 2 vejce, 80 g cukru a umíchala s 50 g másla, přidala 100 g mouky s půl lžičkou prdopeče a ve vymazané a vysypané dortovce o průměru 28 cm upekla. To jsem udělala den předem spíše z organizačních důvodů, ale pak jsem zjistila, že těsto chutnalo nejlépe až od třetího dne, takže i proto upečení s předstihem doporučuju - máslová chuť lépe vynikne po rozležení.
Na jogurtovou vrstvu mi vyhovuje zakysaná smetana nebo smetanový jogurt v 500 g balení. K němu jsem přimíchala i jeden tučný tvaroh a přisladila. Chuť zvýrazní i trocha alkoholu - třeba brandy. Ztužila jsem příslušným ztužovačem na jogurtové moučníky dle návodu. Skutečně je nutné nejprve energicky prášek ve vodě rozšlehat a přidat trochu jogurtové směsi, aby nezačal tuhnout předčasně. Přisypala jsem vinná zrnka dvou barev, dala jsem jich kolem půl kila.


Mohlo by se jich použít i více. Směs jsem nalila do formy na korpus, který jsem předtím nadzvihla, aby šel dort po ztuhnutí vyndat. Odložila jsem ho na chvíli do lednice, sklidila všechno v kuchyni a dopekla, co bylo v troubě, tedy onen cuketový chlebíček a rajčata se sýrem.

Teprve nakonec jsem se pustila do nového pokusu - želé z vína. Tím jsem chtěla dort ozdobit a dodat mu šmrnc. Jednoduše dáte místo ovocné šťávy víno, co je na tom?
Návod na sáčku taky nebyl složitý, ale jak se víno vařilo, vznikala na něm trochu pěna, která v želé dělala mírnou neplechu, hm, uvidíme. Želé se vaří krátce, pak se nechá lehce schladnout - jak jsem ho nanášela na studený tvaroh, tuhlo mi trochu moc rychle. Hladký povrch se mi zcela nepodařil, jakžtakž to však šlo. Po ztuhnutí jsem dort uvolnila od formy, přesunout ho nebyl problém - ukládala jsem ho po půlkách do krabic k transportu, čili je to bez fota:)


Želé ze čtvrt litru vína udělalo vrstvu slabší, než jsem čekala, asi ho dám příště dvojitou dávku. Ale na řezu kuličky obou barev vytvořily docela veselý puntíkový vzor, který si vysloužil i jistý obdiv.
Dort se chuťově vyvedl, aspoň všichni si ho pochvalovali - je lehký, příjemně navinulý a nemusí být přeslazený. Dobře klouže do krku a málokdo odolá si nepřidat. Takové vaření je pak radost. Měla jsem přichystanou i šlehačku na zdobení, ale obešli jsme se bez ní.
Vinné želé samo o sobě chutná báječně, mám s ním i další plány. Něco jsem o něm už nastudovala a těším se na to.

Žádné komentáře:

Okomentovat