středa 8. května 2013

Moje víkendová vaření

Jak to právě situace dovolí, někdy se věnuju důsledně vaření ze surovin, to je první případ a příklad, že to jde. Měla jsem ale v poslední době zase "napilno", a tak jsem uvažovala, jak si vaření usnadnit - ale při nákupu jsem na nic nemohla přijít, protože nabízené polotovary a různé zlepšováky mi už připadají prostě nepřijatelné. Nakonec myslím, že jsem se s tím popasovala docela dobře, to je druhý příklad, a že to může být inspirace i pro vás.

Případ první - sobotní dopoledne, domácí strava

Návštěvu jsem měla objednanou k obědu, a tak jsem vstala v 8,30. Už jsem předešlý den uvařila zároveň s bramborami k večeři i dost na bramborové knedle, asi kilo. A ještě jsem večer připravila jehněčí maso k pečení, tedy okrájela, obrala, částečně vykostila jehněčí nohu a "obdělala" jsem ji, tedy opekla a dusila do poloměkka.
Ráno jsem nechala povolit špenát a založila polévku z nastřádaných drůbežích kostí, mírně jsem je nechala vařit celé dvě a půl hodiny.
Ještě jsem dala vařit vejce natvrdo na pomazánku a věnovala se nejprve snídani a všelikému poklízení celkem asi hodinku, do desíti.
Oloupala jsem už vychladlá vejce a připravila si majonézu ze dvou žloutků (tu rychlou) a s pomazánkovým máslem dokončila tu vajíčkovou pomazánku. I brambory jsem oloupala a nastrouhala, ale těsto jsem zatím nedělala, aby nezřídlo, to jsem chtěla vařit až na čas. Odmyla jsem nádobí.


Dala jsem dopékat maso a podusila jsem špenát. Slila jsem vývar a dala chladit kosti. Zatím jsem ještě stihla coffee break a pustila se do obírání masa z kostí, bylo ho docela hodně. Do vývaru jsem přidala novou zeleninu a pak i kuskus jako zavářku, nakonec jsem přidala maso a něco zeleného. Zase jsem kuchyň sklidila. Postavila jsem vodu na knedlíky, udělala rychle těsto a šišky - pokus se špenátovou roládkou se mi nepovedl, to budu muset vychytat, ale knedle jsem nějak uvařila.
Výsledek? Kotel domácí polévky - asi 8 porcí, část šla zamrazit, 4 porce měkkého pečeného jehněčího s domácícm bramborovým knedlíkem a sekaným špenátem, 4 porce pomazánky s domácí majonézou. A vcelku v klidu.

Případ druhý - pracovní víkend, jednoduché vaření

Potřebovali jsme trochu pohnout s nějakými pracemi doma včetně montování nábytku, tak jsem chtěla vyřešit stravování nějak rychleji. I vymyslela jsem menu, jehož základem byla fazolová polévka za použití konzervy. Dala jsem vařit jednu plechovku sekaných rajčat, jednu plechovku směsi fazolí bez nálevu a dvě plechovky vody, trochu soli. Pro lepší chuť jsem jen na pánvičce orestovala cibulku a dva celerové řapíky, pokrájené na drobné kousky, opekla jsem i kolečka klobásy. Polévku jsem už jen solila a pepřila, žádné polévkové koření ani extrakty nepotřebovala, ale snesla ještě třetí plechovku vody - dobrá byla, leč druhý den přímo vynikající, proležení dělá zázraky.
Na první jídlo jsem připravila slaný koláč, tentokrát z listového těsta. Pokladla jsem ho šunkou, na ni rozložila plátky žampionů a vše jsem zasypala nastrouhanou nivou a opepřila. Koláč jsem ještě mínila zalít vajíčky se smetanou, ale nebylo to třeba, náplně bylo už dost.
Na druhé jídlo stačilo uvařit brambory, opéci narychlo kotletky a připravit salát, tentokrát okurkový. Dílo korunoval jednoduchý dresink ze zakysané smetany, ochucené hořčicí a solí. Zbylá zakysanka byla použita na jahody jako dezert.

Žádné komentáře:

Okomentovat