sobota 19. dubna 2014

Jarní mandlový dort

O jarním dortu jsem se už zmiňovala a slíbila jsem si, že ho ještě do Velikonoc "dám". Včera jsem to nestihla, jak se dočtete níže.



Nesměl u nás chybět na Vánoce ani na Velikonoce. Mandlové těsto byl přelité žloutkovou polevou, podle matčina vypravování před válkou zdobenou zelenými pistáciemi. Dort nemá žádný krém ani náplň, ale jak se trochu rozleží, není vůbec suchý. Za matčina dětství si ho šikovně brali na výlety. Tuto praxi přebrala, jarní dort se na cesty hodí, je plochý a kompaktní. Totiž podle původního receptu je množství do malé dortové formy, ale tu jsme nikdy neměli, tak byl vždy o něco nižší.


Dělával se z toho, co bylo, nepamatuju ho snad nikdy z loupaných mandlí, spíše z neloupaných ořechů, někdy ve směsi s mandlemi, někdy nastavených i strouhankou. Ale originál dle Sandtnerky se patří z loupaných mandlí, a tak jsem se ho rozhodla udělat jednou tak, i ty pistácie sehnat.

Tedy to není tak jednoduché - běžně prodávané nejsou zelené, nejvýš tak žlutozelené. Nakonec jsem se dočetla, že ty sytě zelené musí být kvalitnější, jsou to nějaké jiné odrůdy - no jo, na internetu seženete všechno, ale kupovat kilo zelených jadýrek za několik tisíc korun, když potřebuju asi tak pět deka? Tak jsem koupila loupané. Šlupky jsem se z nich snažila nejdřív oloupat nasucho, ale pak jsem to zkusila analogií - jako s mandlemi. Nalila jsem na ně vařící vodu, nejdřív jen na pár oříšků v minimističce. Jak voda trochu schladla, zkusila jsem vyloupat - opravdu to šlo. Sledovala jsem, zda třeba moc nevyblednou, ale nezdálo se. Jen některé pistácie byly sytěji zelené, ale žlutozelená směs vypadala dost jarně. Bude to jistě lepší než barevné cukrové sypání, jaké jsme taky někdy používali.


Jarní dort: 140 g másla, 140 g mandlí, 140 g cukru, 70 g hrubé mouky, ze 4 bílků sníh
Na polevu: 3 žloutky, 140 g moučkového cukru.
V míse promícháme suché suroviny a zpracujeme s rozměklejším máslem. Pevný sníh z bílků lehce vmícháme a vložíme do dortové formy, vymazané a vysypané moukou. Může být i menší.
Vychladlý přelijeme žloutkovou polevou. Žloutky s cukrem třeme pilně ¼ hodiny, až hmota zesvětlá a začíná tuhnout. Nalijeme na dort a než poleva zatuhne, ozdobíme sekanými pistáciemi.

Sandtnerka radí trochu jiný postup, nejprve utřít máslo s cukrem a k němu přidávat sníh s mandlemi a moukou, což jsem zkusila. Těsto jsem měla poměrně tuhé, tak jsem ho bez obav dala do posunovací formy-kruhu, který jsem nastavila na 20 cm. Vzhledem k velikosti jsem ho postavila do koláčové formy a dala péci.
Hm. Na jednom místě těsto uteklo a vůbec se chovalo netypicky - možná byly mandle z robotu namleté moc nahrubo, ale nemyslím, že více, než když jsme je mleli na ručním mlýnku.


Po upečení jsem ochutnala neposlušné, ale výborné mandlové těsto. Dortík sám byl beztak dosti malý a nízký, nějak se spadl...co to, proč se nepovedl? Kontrolovala jsem si znovu v hlavě, zda jsem něco nespletla, až jsem na to po několika hodinách přišla: jasně, vždyť já ty schované bílky navážila blbě! No jo, tak to v něm bylo málo sněhu. Ale to mám všechno předělávat???


Nic jiného mi nezbylo, musela jsem druhý den dokoupit mandle a jet nanovo. Ale s nasazením techniky to je ve chvíli. Formu jsem vyložila papírem, aby těsto neuteklo, ale zase jsem nedocílila tak pěkného tvaru, no ale vypadalo to už lépe.
Udělala jsem i polevu ve stroji a ozdobila těmi pistáciemi. Nepovedený kus také, byl opravdu i tak moc dobrý.
Tak snad s dortíkem v pondělí uspěju.

Žádné komentáře:

Okomentovat