pondělí 9. listopadu 2015

Jak udělat bác...

Tedy upekla jsem bác, též báč, kramflek či vošouch. Byl to zas jeden z mých dávných restů.



Asi tak před třiceti lety mi jedna kamarádka u ní na chalupě poblíž Čimelic vypravovala, že tam sousedka peče takový bramborák v pekáči v troubě, ze syrových brambor. A že je to moc dobrý, není to mastný a taky že tam dává do pekáče mák, celý mák. No, moc jsem o tom tehdy nedumala, protože pokusy, jak upéci bramborák na pánvi bez tuku, nepřinesly žádné poživatelné výsledky. A zrovna jsem ani neměla příležitost ten zázrak ochutnat na místě, ani na sdělení receptu nedošlo, prostě bramborák v troubě zůstal ve stavu utajení. Ještě jsme o něm párkrát mluvily, kamarádka ho snad i zkoušela, ale nějak se to nevedlo. Seznámila jsem se pak s typově podobným kucmochem z Pojizeří, ten ale je z vařených brambor a nadlehčuje se bílkovým sněhem.


Postupně se mi vyjevilo, že jde o bác či báč, který se v tenčí vrstvě peče v pekáči se sádlem a nadlehčuje se kynutím. To byla ta zásadní informace, která zpočátku chyběla! Asi proto, že v té době nebylo kynuté těsto moc v módě, sama jsem ho dělala jen výjimečně. Vařilo se spíš šup šup, když byly malé děti.
Chodský či jihočeský bác se podával samotný nebo také k houbové omáčce, dá se tedy použít i jako příloha místo knedlíku. To jsem plánovala, ale pro blížící se Restaurant Day jsem přece jen dala přednost knedlům, protože v tom množství a s předstihem pečený by kynutý bác nemusel dopadnout úplně dobře.

Na zkušební várku do jednoho pekáče formátu A4 jsem si odměřila 1/4 l mléka, asi třetinu dala trochu přihřát a nechala vzejít půl droždí (21 g) se lžící mouky. 400 g brambor jsem oloupala a nastrouhala najemno, trochu vody slila a zalila zbylým mlékem. V některých receptech se dává mléko horké. Přidala jsem jedno vejce. Zahustila jsem 250 g mouky, ideálně směsi hladké a polohrubé, přisolila, přidala nastrouhaný česnek a cibuli, majoránku, vzešlý kvásek a zamíchala. Hustota těsta bramboráková. Budete-li jíst bác samotný, přidává se pokrájené uzené nebo škvarky, asi 150 g. V pekáči jsem rozpustila pár lžic sádla, ještě tam patří ten mák, který jsem ale vynechala. Trochu sádla jsem dala i navrch. Bác jsem pekla v předehřáté troubě (200°), až měl krásnou barvu a nelepil se na nůž.
Jedli jsme ho se zelím a uzeným. K té omáčce si ho dovedu představit docela dobře. Ohřát lze i na pánvičce nebo se jí studený. A kolegyně od Příbrami taky potvrdila, že to je ono. Omastit ho můžete i více, pořád to bude méně mastné než klasický bramborák na pánvi.

Žádné komentáře:

Okomentovat