čtvrtek 10. března 2016

Kaštany

Jedlé kaštany mi v dětství ukazovali jako vzácnost, pár stromů po Praze rostlo. Ale nepamatuju, že bychom je někdy sbírali, spíš to bylo v době květu.



Pak někdy v šedesátých letech se prodávaly pečené kaštany na ulici, stejně jako se to vyprávělo o dobách ještě dávnějších. Měly hřát v kapse a být pochoutkou. Kaštany byly trochu připálené, horké, špatně se loupaly a těžko se dobýval násládlý vnitřek.
Letos jsem se s nimi bavila několikrát, tak ještě než skončí zima, pospíchám s článkem.
Nevydrží nekonečně dlouho, do dvou týdnů od nákupu je dobré je zpracovat. Zkoušela jsem je vařit i péci, zdá se mi lepší to vaření. Slupka změkne a jdou loupat o něco snáze. Upečení by muselo být důkladnější, a to zase se příliš patlají a drobí. Moc pěkně mi to stejně nešlo, asi je na to ještě jiný grif, zatím jsem ho nenašla. Z horké vody jsem tedy po dvacetiminutovém vaření tahala postupně kaštany a dávala je i přihřát, jak vychladnou, vnitřní slupku z nich nedostanete.


Směs vydloubaných kousků a drobků jsem zalila mlékem a vařila, po chvíli rozmixovala na pyré. To je báječně nasládlé a má skvělou kaštanovou chuť :) Chtěla jsem ji nechat vyniknout, a tak jsem pro začátek zvolila jen lehké ochucení a pyré použila do "žaluzek" z listového těsta. Trochu jsem ho přisladila, přidala rum, skořici a muškátový oříšek.


Žaluzky nebyly špatné, ale po upečení kaštany chutnaly o poznání fádněji, tu skvělou chuť ztratily.
Druhý koláčový pokus z předpečeného těsta jsem doplnila kaštanovočokládovou nádivkou bez pečení. Pyré jsem ještě zahorka dochutila stejně jako výše a k tomu čokoládou, která se v něm pěkně rozpustila. Tak to byl koláček již luxusnější.


Ještě jsem zkoušela kaštanové kuličky - lanýže, to kakao to chce, taky máslo, ale pak zase se hůř udržují. Recept s piškotovými drobečky se mi moc neosvědčil, kuličky chutnaly moc obyčejně a nevýrazně. A ještě po pár dnech začaly kysnout, nevydrží dlouho.


Recepty, kde se kaštany přidávají do těsta, jsem nezkoušela, nemyslím, že by tam chuťově byly víc znát. Ovšemže existuje i kaštanová mouka.
Kaštanové pyré ale lze výborně zmrazit a použít potom třeba do nádivky drůbeže. Aby se chuť prosadila, musí být kaštanů dost. Když budete mít pěknější kousky kaštanů, přidávají se celé i do šťávy k masu, najdeme je i v náplních slaných koláčů.


To všechno jsem dělala poprvé, ovšem předem jsem si vše pečlivě nastudovala na různých webech, a pak postupně vyzkoušela. Užila jsem si to, mně kaštany chutnají, ale moc dalších nadšenců jsem nenašla, zdály se jim mdlé a že to za tu práci nestojí.

Žádné komentáře:

Okomentovat