sobota 15. prosince 2018

Letošní vánoční tipy


Sama mám letos pečení cukroví zakázané (kvůli zdraví), s dopomocí ženské osoby blízké jsme ale vyzkoušely jeden nový recept, který mě zaujal v albertím magazínu (tedy byl to snad jediný za celý rok...).
Kdo ochutnal, byl mile překvapen, tak doporučuju:


Makové důlkové koláčky s povidly
125 g změklého másla, 1 vejce, 100g moučkového cukru, 150 g hladké mouky, 130 g mletého máku jsem pouze naházela do robotu a zpracovala těsto, které jsem dala odležet do lednice. V mojí DIA verzi jsem použila místo cukru tekuté sladidlo, máku mi tam padlo o něco více :). Umíchaly jsme rovněž můj vlastnoruční DIA džem z arónie s rumem a skořicí, v originále jsou povidla či jiná pikantní marmoška. Tvořily jsme kuličky a prstem udělaly důlky, naplnily. Barva byla dosti dekadentní :), ale vzhledem k světlu stejně jiná než na fotkách.



Koláčky se pečou na cca 160-170 stupňů asi 15 minut. Je jich jeden plech, neroztekly se ani jinak nenapučely. Podle barvy se nepozná, zda jsou už dost, podebraly jsme tedy jeden odspodu a byl lehce zahnědlý, pro jistotu jsme i ochutnaly a ok.
Díky náplni nejsou suché a zajímavě doplní chuťovou paletu ostatního cukroví. Když ho normálně peču, snažím se dát hodně chutí, aby to nebylo "na jedno brdo". Makové jsem doteď žádné nedělala. Upečené jsou o něco světlejší, ale já tam taky mám víc toho maku.


Ještě přidám jednoduché cukroví původem od mojí babičky Vilemíny, kupodivu ho na blogu ještě nemám. Je tota kytička s ořechem v levém dolním rohu.




Ořechová kolečka s bílkovou polevou
Na 1 várku lineckého z 300 g mouky dám hrst mletých ořechů a propracuju. Vykrájím kolečka nebo kytičky, upeču do růžova a lžičkou zdobím kopečky polevy ze 2 bílků, 180 g mouč. cukru a 2 lžic citrónové šťávy. Navrch pokladu půlkami ořechů.

Příjemné prožití adventu při vánočních přípravách, nepodceňujte tradice: lidová magie žádá devět druhů pokrmů (nověji cukroví) na štědrovečerním stole, uklizenou domácnost, tj. očištěnou od všech zlých a škodících sil, není to zbytečné. Další zvyky slouží k zajištění prosperity a zdraví pro následující rok.

Žádné komentáře:

Okomentovat