pátek 4. října 2019

Napečené novinky

Koláče a buchty se na podzim nedají pominout. Pustila jsem se do pár nových receptů, vesměs velmi snadných.



Cuketový perník jsem pekla z poloviční dávky, na celou formu cca 30x20 cm se smíchá 1/2 kg nahrubo nastrouhané cukety i se slupkou, vymačkané, s 350 g polohrubé mouky, 3 vejci, 200 g cukru, 200 ml bílého jogurtu, 150 ml oleje, 2-3 lžícemi kakaa, 1 kypřícím práškem do perníku, lžičkou skořice, špetkou muškátového oříšku, špetkou soli.


Kakaa dávám i méně, jen trochu pro barvu. Upekla jsem ve formě vymazané máslem, olej není úplně spolehlivý. Moukou už ani nic nevysypávám, zdá se mi to zbytečné. A povrch těsta je pak hezčí. Pečení trvá tak půl hodinky, až je zapíchnuté párátko (nebo nůž) po vytažení suché. Po vychladnutí jsem perník rozkrojila a důkladně namazala povidly, hodí se i jakákoli jiná pikantnější marmeláda. Navrch jsem ještě nalila čokoládovou polevu, může být jakákoli, já na ni vzala jednu obyčejnou hořkou čokoládu a s 50 g másla rozpustila v mikrovlnce a promíchala. Taky je dobrá rozpuštěná čokoláda smíchaná se zakysankou, pokud perník někam nebudete stěhovat... Nebo stačí pocukrovat. Chutná jako perník, cuketa se samozřejmě nijak chuťově neprosazuje, ve struktuře spíš pomůže. Co dodat, jde to. Na svačinu dobrý. Nejsem totiž milovnice perníku, tak větší nadšení nečekejte.


Jestli budou k mání nějaká jablka, doporučuji koláč samé jablko, kdy jsou plátky jablek prolité jen slabou vrstvou těsta, téměř palačinkového. Líbila se mi verze s jogurtem, která se dá případně i upravit na bezlepkovou, neb je v ní mouky málo (tj. rýžovou nebo kukuřičnou místo pšeničné).


Asi šest jablek (3/4 kg) jsem nakrouhala na mandolíně na slabé plátky a nasypala a narovnala do vymazané formy. Z jednoho jablka jsem si nakrouhala kolečka na ozdobu. Na těsto jsem smíchala 2 vajíčka, asi 100 g cukru (záleží na sladkosti jablek, tj. 70-150 g), 125 g jogurtu, 80 g hladké mouky, 1 prášek do pečiva a trochu mléka, tak půl deci. Po italsku se ochutí jen vanilkou, ale mně k jablkům pasuje skořice, bez ní to prostě není ono. Pár neposlušných plátků jsem trochu připekla, ale dají se snadno odstranit. Jen by se to hezky nefotilo, tak jsem je tam nechala :)


Jogurt a prdopeč zamezí tomu, aby si těsto příliš sedlo (udělalo brus), aspoň se mi zdálo, že to bylo lepší než obyčejnější těsto (3 vejce, 150 g cukru, 125 g mouky), co jsem zkoušela dříve. Chutná dobře, je to takové měkké a šťavnaté zakousnutí.

Vyzkoušela jsem i jeden další recept, patřící mezi ty, které mám odložené už pěkně dlouho.Hledala jsem totiž něco šikovného pro vnučky na svačinu, která se dá konzumovat i venku bez přílišného upatlání a ne jenom suché těsto - koláče a buchty s povidlím či marmeládou jsem zavrhla, tvaroh zrovna nebyl, a tak přišla řada na rozinkové kynuté šneky s pudinkem.
Těsto jsem zadělala v robotu: na 500 g hladké mouky 2 žloutky, 70 g cukru, špetka soli, vanilková esence, 250 ml mléka a 70 g másla, celé droždí. Smíchám vejce s cukrem a solí, přiliju asi na třikrát rozpuštěné máslo s mlékem a zároveň přisypávám mouku a nadrobené droždí. Ještě přidat trochu vanilky, pořádně propracovat a nechat těsto kynout zakryté mikrotenem. Když se zvedne, zase ho srazím (projedu rukou), a to i opakovaně.


V mezičase jsem si uvařila vanilkový pudink ze 2 sáčků, 600-650 ml mléka a 5 lžic cukru. Postupuju klasicky - asi deci mléka si nechám zvlášť a v ní rozmíchám pudinkové prášky. Mléko sladím až hodně horké, abych nemusela tolik míchat. S prášky vařím jen tak dlouho, dokud pudink pořádně nezabublá. Do částečně zchladlého jsem zamíchala 100 g másla a trochu rumu.
Těsto jsem rozdělila napůl a vyválela z každé placku cca 40 x 25 cm. Potřela jsem půlkou náplně za pomoci obrácené lžíce a posypala hustě rozinkami máčenými v rumu. Můžou být i suché, nemáte-li je naložené, protože to chce nechat je odležet aspoň den. Ohledně množství neplatí žádné omezení...dám jich příště o hodně více.


Srolovala jsem na dlouhého hada a potom krájela nití jako knedlík (podsunout, překřížit, zatáhnout). Jde to o mnoho lépe než nožem, jak jsem dělala třeba skořicové šneky. Ideální šířka je tak 2-3 cm. Kolečka jsem dávala na pečicí papír a byl jich z každé půlky plný plech, celkem 12, když jsem obě krajová kolečka slepila dohromady :). Nechala jsem šneky ještě asi dvacet minut dokynout. Potřela jsem bílkem svrchu i po stranách a strčila do trouby, vyhřáté na 180 stupňů. Pekla jsem oba plechy zároveň, což mi trvalo kolem půl hodiny, u jednoho plechu to bude asi méně. Půlku jsem dala zmrazit a půlku nechala k přímé konzumaci.


Krom těchto novinek jsme pekla i klasický švestkový z křehkého těsta nebo tvarožník pro děti. Láká mě i nějaký ořechový (konečně jsme nalouskali zbytek loňských ořechů) s karamelem, hrušky, zase už i dýně... a taky mrkvánky z Polné čekají na vyzkoušení originálního receptu, Tatin též dlouho nebyl...ach ach, samá lákadla.

Žádné komentáře:

Okomentovat