neděle 1. prosince 2019

Napečeno ode všeho

Píšu zatepla, jak jsem si zapekla:)
To se tak někdy sejde, ani to jeden neplánuje.



Tedy chleba jsem péci musela, to bylo potřeba. Pak jsem na rodinnou sešlost konečně zpracovala kvásek z omlazování na krekry. Jako moučník jsem hlavně holčičkám chtěla upéci obrácený ananasový koláč, abych si ho taky vyzkoušela. A na přání tříbarevnou buchtu, no odmítněte :). K tomu na spotřebu pár kynutých koláčů a taštiček.
Ráno jsem nejdřív zadělala v robotu těsto na chleba, to kyne nejdéle. Musela jsem ho přendat do jiné mísy, což normálně nedělám. Potřebovala jsem totiž ještě uvrtět těsto na koláče, dala jsem do nich i zbytek špaldy. A zase jsem uvolnila mísu od robotu, na řadě bylo těsto na krekry. To jsem dala odležet a ještě dala vykapat sýr z jogurtu a zakysanky. Po pauze a kafi, kdy jsem sepisovala do připravované knížky pasáž o těstě filo, jsem pokračovala.


Těsto na koláče už vykynulo, připravila jsem náplně - tvaroh už jsem neměla, tak jsem svařila svoje natur povidla s cukrem a skořicí, byla hodně kyselá. Do zavařených strouhaných jablek od kamarádky jsem přidala ořechy, koření a rum. Nejvíc mě zaměstnalo hledání nástroje na strouhání citrónové kůry! Ne že bych ho tak málo používala, naopak, bylo zapadlé v umytých příborech a nebylo vidět.
Koláče jsem nějak vykrájela, naplnila, potřela, nechala dokynout a upekla jsem oba plechy najednou. Zapomněla jsem je za světla vyfotit, tak na fotce jsou až po vytažení z mrazáku i s jinovatkou, vidíte dobře :)
Stejně jsem pekla najednou i krekry, které jsem vyválela na pečícím papíře a narádlovala, posypala sezamem. Musí se péci na vyšší teplotu, dalal jsem 220 stupňů, aby nebyly jen jak chleba. Ty krajní se trochu přepekly a ty vnitřní by snesly péct více, ale budiž.

Základ na tříbarevku opět v robotu, pak ručně tvarohová náplň a tyčákem vyšlehat piškotové těsto navrch, navrstvit do formy a dát na hodinu péci. Pak telefonát s kamarádkou a nádobí. Přeložit chleba, ohřát si oběd, vytáhnout tříbarevku, snad se povedla. (Docela jo, krájela se až na oslavě a sklidila pochvalu.) Podle mě mohlo být kakaové těsto více kakaové.


Odpočinout si, rozhodnout se, který recept na ten ananasový koláč použiju, jaké množství a do čeho udělám...a pak už dát péci chleby, udělat si zase místo a otevřít ananas. Další telefonát s další kamarádkou a mohla jsem jít na tu hlavní zábavu.

Ananasový obrácený koláč je téměř vždy zdobený pěkně červenými višněmi v maraschinu. Ananas se dává do karamelové směsi cukru s máslem a zalije se řidším piškotovým těstem. Američané ho pečou na Den Díkuvzdání, na Vánoce i na Velikonoce. Takže se teď hodí.
Měla jsem plechovku s deseti kroužky, recepty počítají s šesti nebo dvanácti. Našla jsem tedy formu na šest kroužků, velkou tak, abych ji mohla překlopit do plastové krabice k transportu, další dva kroužky jsem ještě dala do malých zapékaček, ať máme na neděli, a dva kroužky ananasu uložila, že z nich udělám maso sweet and sour.


Na 8 kroužků ananasu je potřeba těsto z 3 vajec, 1 hrnku cukru (lépe hnědého, ale doporučuji méně), 1 lžíce rumu, 1/2 hrnku šťávy z kompotu, 1 hrnku hladké mouky, 1, 5 lžičky prdopeče, špetky soli. Nejprve jsem důkladně smíchala vše krom mouky s práškem, kterou jsem přidala nakonec, pak už se moc nemíchá.
Na pánvičku jsem dala rozpustit 6 lžic másla a hrnek cukru, lžíci rumu a nechala minutu probublat. Směs jsem prostřela na dno forem, vymazaných máslem, rozložila ananasové plátky, do středu dala aspoň brusinku, když jsem nenašla ani třešně. Nalila jsem těsto a dala péci. Nic složitého to není.
Ale jak poznám, že je koláč dobře upečený a pěkně na dně zkaramelizovaný? V tom mi pomohla malá zapékačka, šla snadno vyklopit a hned jsem viděla, že to chce odspodu trochu víc oroštovat. Koláč jsem pekla tak 3/4 hodiny na 190 stupňů, ale měla jsem ho v keramické formě. Lepší by byla kovová, aby se cukr pořádně rozpustil. Vyklopit šel koláč dobře, snad ho takhle v té obrácené škatuli donesu bez nehody? (To vyšlo, před podáváním jsem ho ještě strčila chvilku pod gril, aby se cukr rozpustil. Ale koláč chutnal, i když byl dost sladký, do těsta by stačilo dát tak půl hrnku cukru.)
Kvečeru jsem ještě posepisovala koncept článku a den byl pryč, ale užila jsem si to.

Žádné komentáře:

Okomentovat