sobota 19. září 2020

Fernetová omáčka

"Tak udělej ferneťačku," slyším kamarádku telefonicky radit dceři s večeří. Cože? To jako vážně? Řekla f-e-r-n-e-ť-a-č-k-u? Když hovor ukončila, nemohla jsem se na to nezeptat. "Ale to jo, to my vaříme už dávno, je to vlastně podle tebe. A je to jednoduchý." "??? Podle mě... Zvláštní..." Vtom jsem si uvědomila, že asi nějaký základ to mít bude, protože fernet skutečně dávám na dochucení do paštik, neb je to 2 v 1, spojuje nutný alkohol a vhodné koření. Není vyloučeno, že jsem někdy ležérně poznamenala, že se může dát do všeho. A že v hospodě se taky dával do hovězí polévky rum... "Tak to jo," odsouhlasila jsem to. Teprve mnohem později, po letech, jsem se na ten recept vyptala podrobněji.


Jde o dušené maso podle rodinného receptu, zpravidla vepřové (ramínko), které se dochutí trochou fernetu a zjemní smetanou. A že když dávám já fernet do všeho, tak kamarádka to zkusila aspoň do té omáčky, protože na paštiku si netroufá. Nu, musela jsem se do ferneťačky pustit co nejdříve, abych věděla, co jsem to vlastně inspirovala :)

Na asi čtyři porce jsem vzala  3/4 kg krůtího horního stehna, to už počítám bez kosti, předpokládala jsem, že se dosti smrskne (a taky že jo). Nakrájela jsem jakés takés kostky i s kůží, ta se vypeče. Spíše mírně jsem osolila, okmínovala, opaprikovala. Maso jsem dala osmahnout na 2 lžíce sádla a mezitím jsem si nakrájela 100 g slaniny, 3 cibule a pár stroužků česneku. Navíc jsem přikrájela jeden celerový řapík, nemusí být. Když bylo maso dost hnědé, orestovala jsem s ním i všechnu zeleninu a slaninu, pak přiklopila pokličkou a nechala dusit. Ani podlívat nebylo třeba, tekutinu pustí i ta zelenina. Zhruba po hodince bylo vše měkké. Stačilo dochutit asi 3-4 lžícemi fernetu - musí se chvíli provařit, aby se chutě propojily, a přidat trochu smetany ke šlehání (cca 100 ml), tedy půl kelímku. Hustá, dobře ochucená omáčka s krůtou ladila. V originále se dává ještě majoránka, na tu jsem nějak zapomněla, a jako příloha jsou prý nejlepší bramborové knedlíky nebo těstoviny, nám ferneťačka chutnala i s rýží. 

Nebála bych se dát fernet hned k dušení, trochu by pomohl masu změknout, ale u krůty to nebylo třeba. Zkusím příště.


Žádné komentáře:

Okomentovat