čtvrtek 19. března 2009

Guacamole

To jsem zas takhle minulý týden nabídla pomoci osobě blízké s přípravou občerstvení na malou vernisáž - nejdřív jsem jen měla nakoupit požadované suroviny jako avokáda a chilli papričky, citróny, jarní cibulku, rajčata, čerstvý koriandr. Nebylo to tak úplně jednoduché, ale uspěla jsem. Avokádová omáčka-dip se podává k tortilovým chipsům.
Pro jistotu jsem si našla recepty na netu a udělala z nich jakýsi průnik. Česnek si syn nepřál, rajčata se nám ani jednomu nezdála, nevěřili jsme, že i s nimi zůstane výsledná omáčka zelená, ale nakonec kvůli objemu jsme je vzali na milost, když jsem je našla i ve složení hotového guacamole prodávaného ve sklenici. To už jsem se měla podílet i na přípravě samotné.
Ale popořádku.
Základní poměr je přibližně jedno avokádo, jeden citrón, jedno rajče, jedna cibulka, my to měli třikrát. Nejdřív jsem připravila rajčata - nechtělo se mi je loupat, neumím to - ovšem zkusila jsem to, co se dalo dělat, rozmixované šlupičky by asi drhly v krku, ještě aby se nějaký návštěvník zakuckal!
A šlo to: naříznout křížek, v misce polít vařící vodou a chvíli nechat, dokud se slupka nezačíná od křížku kroutit, pak sloupnout, ještě odstranit zrníčka i šťávu a samotnou dužinu přidat do mísy.
Avokádo by mělo být vyzrálé, měkké. Rozkrojí se k pecce, otočí, pecka vypadne, dužinu vydlábneme lžicí do mísy a zalijeme citrónovou šťávou, aby nezčernalo. Přidali jsme cibulku i s natí pokrájenou na kousky, sůl, koriandr, na jedno avokádo lžíci až dvě olivového oleje a opatrně chilli papričku bez zrníček. Ty skoro nepálivé zelené jsme tu nedostali, tak stačila jedna až dvě malé, dle přiložené stupnice prý nejslabší.
Zbývalo jen tyčovým mixérem vytvořit zelenou pastu, dochutit třeba i sójovkou, prý si ho každý stejně chutí podle svého. V této fázi mi vychvalované guacamole moc nechutnalo. Zdálo se mi dost kyselé, ale poměr jeden citrón na jedno avokádo se opakoval v každém receptu. Uložili jsme tedy do sklenic.
Konzumovalo se až druhý den s tortilami a bylo mnohem lepší, ba mělo úspěch, a já se mohla chlubit tou premiérou. Zbytek jsme dojídali až čtvrtý den od výroby, v ledničce vydržel bez problému a zachoval si i původní barvu. Dá se jíst i s pečivem a prý tak nějak ke všemu.

Žádné komentáře:

Okomentovat