středa 22. července 2009

Ještě horký rybízový tip

Spěchám podat zprávu o skvělé fintě na rybíz, než všechny ty červené kuličky přezrají a opadají! Žádné mletí, žádné pasírování a žádné míchání!
Skutečně je to takhle snadné - recept, který osoba blízká má ve svých deskách, je psán rukou a jeho původ je už neznámý. Máme rádi rybíz a la brusinky, ale všude, i v mých deskách, jsem našla jen recept s octem...tak tohle je ještě jednodušší.
Do hrnce obereme 1 kg červeného rybízu, je-li třeba, předem omyjeme. Zasypeme 650 g cukru, pět hřebíčků a kousek celé skořice přidáme a promícháme - pak už ne! Přikryjeme, necháme stát cca dvanáct hodin. Povaříme dvacet minut - hotovo, plníme!
Začínám.
Nejdřív v rybízu bublaly jen malé sopky, dělala se pěna. Fotit mi to moc nešlo...Několikrát mě přepadlo nutkání rybíz zamíchat - ale to by se porušila vrstva u dna a připálil by se v tu ránu! Včas jsem upamatovala, že to udělat nesmím, to raději snížím teplotu.
Chvíli trvalo, než se začal vařit celý povrch rybízové masy - od chvíle plného varu jsem teprve počítala oněch dvacet minut.
Horkou směs jsem odstavila, byla to skoro samá šťáva - hm, snad to ztuhne! Skleničky jsem si čerstvě vymyla a sběračkou naplnila, zavřené otočila na víčko, aby vznikl podtlak. Ale zpět je postavím dřív, než rybíz úplně vychladne, aby u dna nezůstala mezera:) Pak je taky popíšu, omyju a zkrášlím.
Že by neztuhl, není právě u rybízu častá obava, má pektinu hodně. Než jsem provedla všechny úkony se zavíráním a otáčením skleniček, zbytek v hrnci začal spolehlivě želírovat. Připálený taky není, tady je důkaz, dno černého smaltovaného hrnce:
Do koláčků, palačinek, lívanců a jogurtu se těch pár skleniček určitě užije. Opravdu můžu tenhle receptík doporučit každému - není třeba velkých zkušeností ani speciálního vybavení, abyste si zkusili vyrobit vlastní džem.

Rada:
Když se někdy stane, že přece jen po vychladnutí džem nezhoustne (ve zralém ovoci pektin mizí), dá se to napravit: vlijeme vše zpět do hrnce, znovu zahřejeme, do vařícího přidáme pár lžic cukru a pomalu vaříme, dokud hladina viditelně nepoklesne a u okraje džem nezačíná želírova. Půl hodinky by mohlo stačit. Můžeme zkusit kápnout na talířek, zda džem po ochlazení ztuhne.

Tak pospěště se sklizní, ať se vám to nestane!

Žádné komentáře:

Okomentovat