čtvrtek 22. října 2009

Švestkové knedle

Vzpomínání na všelijaké jiné ovocné knedlíky bude následovat, ale právě teď se ještě daly koupit české švestky, tak jsem se do nich pustila - dělám je aspoň jednou v roce a letos na ně ještě nedošlo.

Volba těsta byla tentokrát jasná, dostala jsem tip na tvarohovo-bramborové, což se zdá být dle mého gusta. Dělávala jsem dosud buď jedno nebo druhé, a ta těsta mají každé nějakou tu nevýhodu - bramborové je až moc syté, říkáme mu nacpávací, tvarohové se buď patlá, nebo je s větším množstvím mouky zas moc tuhé, přímo gumové. Co to udělá dohromady, bude to lepší?
Tak jsem shromáždila potřebné suroviny, uvařila brambory a pustila se do toho.
Připravila jsem si švestky - omyla jsem je a osušila čistou utěrkou. Bylo jich celkem potřeba tak 1,5 kg, kolem 50 ks. Vzala jsem 500g nastrouhaných (vařených) brambor, 500g tvarohu z papíru, 500g hrubé mouky a 2 vejce. Těsto jsem propracovávala částečně vařečkou a částečně rukama, bylo ho celkem hodně!
Jak jsem se přesvědčila, kdekdo se nerad pouští do balení knedlíků. Trochu praxe to chce, ale zvládnou to i děti! Postupy na to jsou různé - v zásadě je třeba kousek těsta rozplácnout tak, aby se nepřilepilo na ruce ani na pracovní desku:)
Někdo dělá kuličky, někdo nejdřív krájí plátky z válečků, lze i uždibovat kousky z celého množství - ale nezapomenout trochu mouky sypat navrch nebo na ruce, dlaně je dobré napnout a koulet...knedlík z oválku se dobře zacelí. Přebytečné těsto si nahrnu ke špičce a odtrhnu, ještě trochu poválím a je to. Množství těsta je velmi individuální, u nás se dělalo vždy co nejtenčí. S pevnou švestkou (nevypeckovanou) je to hračka, může se docela přitlačit.
Když jsem měla hotovou jednu várku do hrnce, dala jsem vařit vodu, když jsem dokončovala druhou, už jsem mohla dát knedlíky vařit - jen šest minut, pak podebrat ode dna jednou až dvakrát, aby plavaly. Vybírala jsem je do cedníku a propíchala vidličkou kvůli úniku páry.
Nerozvářely se ani nebyly tuhé, švestka za tu dobu byla provařená akorát. Vařila jsem na třikrát. Bylo to dobrých šest - sedm porcí.

Podávala jsem s tvarohem a zakysanou smetanou a taky obalené v smažené houstičce.
Takhle se dají i ohřívat. Pár porcí jsem ještě uložila do mrazáku, přijdou vhod i jako moučník.

Žádné komentáře:

Okomentovat