sobota 12. prosince 2009

Koláčky západočeské

Tak tohle se mi zrovna moc nepovedlo!
Koláčky posvícenské (recept F.O.O.D. 10/09) jsem pekla až po Mikuláši, jen tak, aby něco bylo. Na receptu se mi zalíbilo, že jsou za dvacet minut připravené a že jsou z těsta s droždím, ale nekynou. Dělám podobný recept, ale s odlišnými poměry.

Několikrát jsem si přečetla postup, pár věcí se mi zdálo, řekněme, nepřesných. Dva plechy koláčků z půl kg mouky? Tolik drobenky? Ty na obrázku ani nevypadají, že by nějakou drobenku na sobě měly, a že jsou vytvořené ze čtverce spojením rohů? No to tedy musím zkusit, je to asi nějak vytažené...

Těsto nebylo složité: do 250 g hladké a 250 g polohrubé mouky se nadrobí jedno droždí (42 g), špetka soli, 100 g pískového cukru, 250 g změklého másla (Hery), trochu rumu, citrónové kůry (zrovna jsem neměla), 3 žloutky. Těsto má být vláčné, to ano, trochu lepí. Hned jsem vyvalovala placku - ale kdybych ji udělala centimetrovou, jak je v receptu, měla bych koláčků stěží na jeden plech, udělala jsem tak poloviční, to mi na dva plechy vyšlo.
Čtverce jsem naplnila povidly a spojovala protilehké rohy. Hm, tomu obrázku se to opravdu moc nepodobá - ale třeba se to v troubě spraví?
Jako ty šneky z listového těsta (co jsou na ploše stránky) - anebo, nešlo by ty rohy aspoň trochu vytáhnout? Nu - nešlo, tažnost těsta byla velmi nízká!
Drobenku jsem si připravila předem, ale jen polovinu - a dobře jsem udělala. I když jsem dle návodu koláčky máčela v másle a pak v drobence, ani tu půlku jsem nespotřebovala. Dobře se mi to nedělalo, celý tvar to ještě zdeformovalo, dosti mastná drobenka na koláčku nedržela...chudinky malé, co z vás bude?
První plech jsem dávala do trouby asi po 25 minutách, ještě mě čekal druhý plech a pečení.

Dohromady tedy kousek přes hodinu, a to nejsem nejpomalejší. Několikrát jsem se vracela k receptu, zda jsem něco nezvorala, ale ne, na nic jsem nepřišla - něco v tom receptu mi zkrátka nesedí. Časový odhad je ošemetný - když se dělá recept již ozkoušený, jistě zabere času míň, ale to vem čert.
Co ta drobenka? Množství těsta? I technologie s máčením v másle mi přišla nadbytečná, když je máslo v těstě i v drobence...a nějaká finta s tvarováním šátečků nebyla asi zmíněna, jen porovnejte, co mi vyšlo:
Možná jsem jen na to málo šikovná. Chutnaly však výborně, to potvrdil i širší okruh strávníků. Vydržely dobré nejméně pět dnů, jen s těmi tvary budu muset něco vymyslet - třeba jen dva rohy spojovat, místo drobenky posýpku...

Jaké máte vy zkušenosti s realizací receptů?

Žádné komentáře:

Okomentovat