pondělí 24. ledna 2011

Plněná rajčata

Rajčata sice teď nestojí za mnoho, ale co taky můžeme chtít v lednu, nejsouce Maruškami. Mají více dužiny a když je s něčím zapeču, chuťově je tím vylepším, uplatním zbytek rýže od neděle a jídelníček oživím...tolik moje rajské úvahy.
Náplň bude klasická, z mletého masa předem opečeného, s vajíčkem a rýží. Příprava nebude trvat nijak dlouho, tak jsem si hned nastavila troubu asi na 200 stupňů a nechala ji předehřát.

Na náplň jsem vzala kousek mletého masa, to jsem opekla na pánvičce s cibulí, solí, pepřem, přidala i kousek slaniny. Kdo najde v lednici jiný zbytek masa či uzeniny, může ho tam přidat též. Petrželka neb naťová cibulka by se hodila, ale neměla jsem ji. S jedním vejcem jsem vytvořila náplň lehce sypkou, ale to nevadilo. I když lepší by byla nějaká lepivější, kulatozrnná rýže.
Rajčata jsem seřízla a vydlabala. Druhou půlku cibule jsem dala na olej na dno zapékací nádoby a hodně naplněná rajčata na ni postavila. Podlila jsem dvěma sběračkami vody a dala do trouby.
Poměr 100 g mletého, 100g uvařené rýže, 1 cibule, 1 vejce stačí asi na 8 rajčat.
Za dvacet minut bylo hotovo, rajčata měkká. Upravila jsem šťávu přidáním zakysané smetany, worchesterskou omáčkou a solí, ale už jsem nepasírovala. Zakysaná smetana se k rajčatům velmi chuťově hodila, je to vlastně princip mnoha balkánských pokrmů. Původní recept od Kejřky ještě radí omáčku pasírovat a rajčata podávat s bramborovou kaší.
Samotná plněná rajčata byla výborná k večeři i bez přílohy či s kouskem pečiva, ale dovedu si je dobře představit i s jinou přílohou.

Proč jen jsem si doposud myslela, že plněná rajčata jsou nějaké komplikované jídlo s řadou technologických záludností? Aspoň takový mlhavý dojem jsem si v sobě nesla - ale vlastně to není jediný recept, u kterého jsem se přesvědčila, že hrůzné pověsti jej od dětství doprovázející nejsou zcela opodstatněné...aspoň na tomto nebylo nic obtížného. A příprava ani nebyla dlouhá.

Žádné komentáře:

Okomentovat