neděle 3. dubna 2011

Hravá krůta se zeleninou

Přišel čas lehčích jídel, po nějaké pauze jsem opět zvolila krůtu. Na běžné všednodenní jídlo se krůtí gulášová směs, když není moc tučná, hodí výborně.
Hlavní však měla být zelenina. Přemýšlela jsem a hledala, jakou k masu přidat. Rozhodla jsem se pro řapíkový celer. Ten dodá takovou základní chuť, uvidíme, co s tím dál.

Je to jedna z mých kuchyňských her, které hraju sama se sebou - něco strčím do hrnce a ještě nevím, jaký to vezme konec. Dokážu suroviny vyladit tak, aby jídlo odpovídalo chuťové představě? V tomto případě mělo být svěží, lehké, dobře ochucené, spíš šťáva než omáčka.

Maso jsem jen trochu opláchla a osušila, pak osolila a opepřila. Hodila jsme ho na olej spolu
s kostičkami špeku. Nejdřív maso stejně pustilo spoustu vody, ale nechala jsem vyšší teplotu tak dlouho, dokud z šedobéžové směsi nevznikla směs opečená. Chtělo to trochu trpělivosti, šedavé vodnaté maso však ráda nemám.

Teprve nyní jsme přihodila pokrájený celer i kus cibule a vše pár minut míchala. Maso bylo skoro měkké, celeru to též stačilo. Co dál?
Tohle byl pořád ještě jen polotovar!

Nemusela jsem to ale řešit hned, stačilo jídlo dokončit druhý den. Přemítala jsem o různých variantách a o tom, co ještě je doma. Z čerstvé zeleniny nic vhodného, jen řepa, salát, bulva celeru, mrkev - to se mi nehodilo. Mražený sektor též nenabízel nic zajímavého, hrášek s mrkví, zelenina pod svíčkovou a špenát. Houby jen sušené. Ale našla jsem mezi sklenicemi a plechovkami mexickou omáčku (vyrobenou v Mexiku) s kousky paprik a rajčat, pocházející od Vánoc. Nevypadala přehnaně nebezpečně pálivá. Ani při ochutnání mě nevyděsila. A co, stejně omáčku zředím, když ji přidám k ostatnímu. Obsahovala, papriky a papričky, rajčata, cukety a podobně.
Dopadlo to dobře, vzniklá směs byla jen lehce pálivá a další zelenina jí prospěla, dodala ty chybějící chutě, mezi nimi lehkou nakyslost. Tím bylo zadání splněno, chuť svěží, čerstvá, dynamická.
Byl to pokrm vysloveně k rýži. Uvařila jsem sáčkovou parboiled. Do vody vždy přidávám lžíci oleje, několik hřebíčků a kousek cibule.
Na focení talířů jsem nějak zapomněla, tak výsledek ilustrují jen zbylé porce v krabičce. K ohřívání je něco takového ideální.

Žádné komentáře:

Okomentovat