neděle 3. července 2011

Ratatůj

Ratatouille, francouzské klasické zeleninové jídlo, se připravuje na mnoho způsobů - najdeme recepty Šup vše do hrnce (najednou či postupně) i pracnější opékání jednotlivých surovin zvlášť a jejich následné dušení, s vínem, vývarem i bez. Ale to si každý může vygůglovat, i její různé podoby. A ano - ten ženský rod je zábavný.
Chantalka u Itala se kdysi dušovala, že ta její "ratatůj" je zaručeně pravá a opékala zeleninu zvlášť, pak dlouho dusila s vínem.
Měla jsem právě spoustu vhodných bylinek, tak jsem vše dobře využila. Zvolila jsem si tu pracnější variantu. Od každého druhu má být zeleniny asi tak stejné množství a má být pokrájená na stejně velké kusy, ale stačí vše od oka či kolik zrovna je - měla jsem třeba jen jednu papriku.
Lilek jsem dala vypotit. Tím jsem začala, potřebuje k tomu cca půlhodinku. Rozložila jsem jeho kolečka na tác, posolila a připravila si další zeleninu: cibuli, česnek, rajčata (spařená a oloupaná), papriku, velkou hromadu bylin - oregano, majoránku, estragon, rozmarýn.
Ve velkém kastrole jsem na malých dávkách oleje skoro nasucho nejprve opekla cukety, vyndala je a opekla osušené lilky, opět vyndala a na další olej jsem hodila cibuli a česnek, k tomu papriku, pak i rajčata a vrátila jsem do kastrólu i lilky s cuketami.


Směs je hezky barevná, což se dušením poněkud ztratí. Osolila jsem, opepřila a přidala i byliny a trochu vína.
Zbývá vše jen dodusit doměkka a dochutit.

Podávala jsem ratatůj samotnou se svítkem jako veg menu pro návštěvu, k masu jako přílohu i s rohlíčkem jen tak. Je to vděčné zeleninové jídlo, snášející ohřívání.

Žádné komentáře:

Okomentovat