pátek 5. srpna 2011

"Kucmoch, kucmoch ten já ráda..."

...knedlíky nerada, knedlíky nerada,
bolí, bolí, bolí, bolí po nich záda.

Tolik jeden z textů k tanci mateníku, který střídá dvoudobý a třídobý takt. Zpíval se v jednom lidovém souboru na Severu, když jsem tam bydlela. Napadl mě proto při listování mojí pojizerskou kuchařkou (V. Jakouběová: V babiččině kuchyni od Tří králů do Vánoc). Slovo kucmo(u)ch původně značí kaši, proto najdeme řadu různých receptů s tímto označením. Já ho znám jako název pro škubánky, ale kucmoch může být ze všeho, slaný i sladký.
Vybrala jsem si jeden bramborový, protože jsem chtěla využít zbytek starých brambor. Slyšela jsem i o pokrmu z bramborákového těsta navrch sypaného makem a pečeného v pekáči, ale na to odvahu nemám. Snad jednou jsem bramborák upéci v troubě zkoušela, ale bylo to suché a nedobré. Tady jsem doufala, že použitý sníh kucmoch přece jen nadlehčí.

Kucmoch z brambor a masa
300 g vařených brambor (od předešlého dne), 2 žloutky, 1/8 l mléka, 150 g hrubé mouky, sníh ze 2 bílků, 150 g uzeného masa, sůl.

Použila jsem dvojitou várku (6 porcí). Vymazala jsem zapékací formu sádlem a vysypala strouhankou. Brambory jsem nastrouhala na hrubém struhadle, mohou se třeba umlít na masovém mlýnku. A zapnula jsem si hned troubu na 200 stupňů.
Do mísy jsem přidala ostatní suroviny a smíchala, ušlehala elektrikou sníh. Lehce jsem ho vmíchala do řidšího těsta, bylo ho dost.











Větší část jsem urovnala do formy, pokladla kousky uzeného a zakryla zbytkem kaše. Povrch jsem trošku omastila sádlem. Prvních dvacet minut stačilo na zezlátnutí.
Teď ale přijde ta pojizerská finta, která dělá z kucmochu ten pravý recept i pro ty, kteří si nejsou jisti, zda je jídlo už dost upečené i uprostřed! Kucmoch natrháme podobně jako trhanec, aby se propekl i uvnitř, a dáme dopéci. Na to stačilo dalších deset minut.












Vypečený kucmoch si přímo říká o zeleninový salát, v zimě o červenou řepu nebo zelí. Taky s
dušenými houbami místo masa si ho dovedu představit. Na chuť připomíná bramborové placky, ale hmota není hutná a gumová, nýbrž výborně nakypřená sněhem. Lehké pomaštění zdola i shora postačí, chuti pomůže i to uzené. Dobrou chuť na lidovou notu!

Žádné komentáře:

Okomentovat