úterý 15. listopadu 2011

Krouhaná jablka

Když se sejde více jablek, tedy z nějaké zahrady, je podle mě nejlepší je nakrouhat a napěchovat do sklenic. Dělali jsme to již před lety. Byl to vítaný polotovar, pro zimní pečení koláčů a žemlovek jak dělaný. Letos, s novým strojem, jsem tedy nemohla nabízená jablka odmítnout.

Krouhání jsem si představovala jednoduše - jablka rozkrájím hvězdičkovým kráječem na dílky a šup s nimi do stroje! Ale jablka byla měkčí, slupky tužší - krouhač se poněkud ucpával, nešlo to tak snadno. Nakonec byla jablka podrcena, napěchována do sklenic a zavíčkována, měl by v nich být asi 1 cm místa a žádné vzduchové bubliny mezi jablky.


Následovala další premiéra - zavařování v troubě.
To jsem si chtěla vyzkoušet už dříve, ale zatím na něj nedošlo. I nastudovala jsem několik internetových rad a dala se do toho. Troubu jsem předehřála na cca 230 stupňů, na hluboký plech položila vrstvu novin a nalila horkou vodu, do které jsem postavila sklenice. Naplno jsem zahřívala půl hodiny, poté ještě další půl hodiny asi na 190 stupňů, voda mírně vřela. Sklenice (až na jednu odbojnici) mírně vybublávaly. U odbojnice se uvolnilo víčko omnia a vykypělo...šroubovací víka tedy byla lepší. Asi jsem málo zmáčkla obsah a ohřátý vzduch expandoval...to je tak, když jeden vyjde z praxe:)


Když vypadala jablka uvařeně, ostatní sklenice jsem vyndala a otočila na víčko. Nakonec jsem znovu zavřela i odbojnou sklenici a rovněž otočila. To vše za přímé pomoci technologa, který měl k těmto kuchyňským postupům milion výhrad: to nemůže držet, nech to tam ještě, víš vůbec, co to znamená, něco pořádně zasterilovat, vždyť se ti to kontaminuje, to musíš opakovat, no to ti všechno vybouchá do týdne...já jsem hned říkal, že by bylo lepší ta jabka rovnou vyhodit...!
Ale to jsou jen takové hry, však uvidíme - když vybouchá, zas tak moc se nestane, holt nepovede se všechno vždycky na 100%, ne?
Přesto jsem zatím kouzlu zavařování v troubě nepodlehla, bude to chtít více praxe - zdá se mi ten postup hodně zdlouhavý.
Dodatek: Uplynuly tři týdny, sklenice ani v poměrném teple nezkvasily, ani ta nepovedená, kteoru jsem už zkonzumovala - jablka byla provařená ažaž a chutnala docela dobře.

Žádné komentáře:

Okomentovat