středa 14. března 2012

Bramborové šišky

Jako dítě jsem zrovna sladké bramborové šišky neměla ráda, nějak se mi příčily brambory nasladko - a školní jídelny to samozřejmě nezměnily. Lepivá podoba bramborových "špalíčků" nebo chuťově podobných škubánků, posypaná makem a cukrem, navíc omaštěná sádlem, si mě získat nemohla. Ani bramborové placky s povidly mi nejely.
Šišky dělala babička obalené ve strouhance a mám dojem, že ani ty jsem nejedla mnohokrát nasladko, spíš jen posolené. Škubánky jsme jedli s tvarohem a slané, druhý den už opečené. A nejlépe k roštěnce.


Bramborové šišky ve strouhance podle babičky

400 g brambor, 250 g hrubé mouky, 1 vejce, sůl, 3 hrsti strouhanky a máslo na obalení, případně cukr, tvaroh na sypání

V reginální kuchařce jsem našla poměr surovin hodně jiný, je v něm jen polovina mouky.

Pojizerské bramborové šišky
500 g brambor, 140 g hrubé mouky, 1 vejce, trochu mléka, sůl, sádlo na omaštění, mák a cukr na posypání
Postup se neliší.
Brambory vařené ve slupce oloupeme a protlačíme lisem nebo nastrouháme na jemném struhadle. S moukou, solí a vejcem zaděláme těsto a válíme šišky velké jako prst. Vaříme v osolené vodě. Podle velikosti to trvá cca 5 minut. Okapané posypeme strouhanou houskou, kterou jsme opekli na másle dozlatova, nebo mákem a cukrem. S tvarohem mohou být sladké i slané. Babička ještě ještě pokapala rozpuštěným máslem.


Přemítala jsem totiž, zda ty šišky opravdu svedu? A jak by mi chutnaly dnes? I když jsem je v dětství jedla, uvědomila jsem si, že jsem je nikdy sama nevařila! Nic jednoduššího, než to vyzkoušet, řekla jsem si, a pustila se při vhodné příležitosti do toho.
Příležitost nastala - měla jsem zrovna malý přebytek vařených brambor, asi 300 g, což na zkoušku stačilo.
Zvolila jsem těsto pojizerské. Vajíčko jsem do něj dala taky celé, mléka pár lžic. Těsto se mi zdálo skoro moc měkké, ale to bylo dobře - když se to s moukou přežene, je výsledek nepoživatelně gumový.
Skutečně jsem je vařila asi sedm minut, ač kuchařka uvádí 15-25 jako u knedlíků, to by se šišky rozvařily.


Šišky chutnaly báječně měkce a bramborově, ani stopa po nepříjemném lepivém pocitu šišek z jídelen, těsto bylo kypré a bez pachutí, k nakousnutí už takhle samotné! Trochu jsem je omastila sádlem a úplně dostala chuť zkusit je s mákem. Použila jsem již koupený mletý mák (vakuově balený - výborná vymoženost proti žluknutí) a trochu cukru a plna nostalgie jsem objevovala dávné chutě jednoduché lidové kuchyně.
Až zas budu mít pár brambor navíc, určitě si je udělám znova - a možná seženu i parťáka.

Žádné komentáře:

Okomentovat