úterý 10. července 2012

Letní tipy

Čím více vařím a píšu o tom, tím častěji řeším problém, co z nakoupených surovin uvařit, aby to bylo ono - napadá mě vždy plno kombinací a nevím, pro kterou se rozhodnout. Většinou mám nějakou ideu už při nákupu, ale to je jen taková pojistka, abych nekupovala něco zcela zbytečně.
Tentokrát jsem měla žampiony, pórek a tvaroh. Další základní věci, co mám doma pravidelně, nepočítám. Tak jsem kombinovala a přemýšlela: quiche s pórkem nebo tvarohový pórkový nákyp? Do obou se i ty žampionky hodí. Nebo polévku? Bílou žampionovou omáčku, z tvarohu tvarožník? Dát pod maso pórek, žampiony, nebo obojí? A co to risotto, na které se už delší dobu chystám? Mám tu i trochu bílého do něj, udělat ho s žampiony? Z tvarohu krupicové knedlíčky k té omáčce? Nebo kloboučky zapéct sýrovotvarohovou nádivkou? Udělat raději bramborovotvarohové šišky?
Přiznávám, jsou to muka pekelná:) Nakonec jsem zvažovala pro a proti, kolik čeho bude potřeba, a uchystala toto:

1. Risotto z rýře arborio s vínem a vývarem, trochou parmazánu a pórkovožampionovou orestovanou směsí, 2 porce. Senzační.

2. Plněné kloboučky zapečené se sýrem, 2 porce

3. Quiche z křehkého těsta s porkem a sýrem

4. Malý tvarožník s brusinkami


Nebylo to tento víkend, už o něco dříve - ale do tepla jsou to jídla docela vhodná.
Jindy se nejprve rozhodnu pro nějaký recept, který mě oslovil třeba na netu, jdu nakoupit příslušné suroviny cíleně, ovšem to zas záleží na tom, jaký je právě výběr v navštíveném obchodě. Stane se, že třeba nějakou jednu věc se mi koupit nepodaří a já mezitím hlavní surovinu použiju na něco jiného.

Nebo mě inspiruje malý zbytek, tentokrát slabá půlka skleničky kaparů:
z těch by mohla být dobrá letnější omáčka...co k nim přidat?
Bylo dosti teplo a dusno, jídlo by tedy mělo být nějaké vylehčenější. Kuře? Ano, kuře, mám akorát balení stehenních řízků, dala jsem ho hned rozmrazit.
Pak ta cibulka i s natí se bude hodit, ta určitě, no a pro chuť pár sušených rajčat, taky jsou v ledničce, ovšem dám i pepř, a to by asi stačilo...tedy ještě by kuře mohlo dostat nějakou omáčku, hodila by se třeba zakysaná smetana, kterou jsem za podobným účelem koupila minule. A bude z toho třeba...třeba kuře s barevnou omáčkou. Tolik předběžná rozvaha.

Nejdřív se ani mně do vaření moc nechtělo, ale jak jsem to měla vymyšlené, šlo to rychle.
Řízečky ani nepotřebovaly obírat od tuku, byly dobře očištěné. Osolené a opepřené jsem je dala na pánvičku prudce opéci a mezitím si v kastrolku orestovala pokrájenou cibulku, obé na směsi oleje a másla.

K cibulce jsem přidala kapary i s nálevem a pokrájených několik sušených rajčat, trochu podlila a zahustila smetanou rozmíchanou s vrchovatou lžičkou kukuřičného škrobu, aby se nesrazila. Nesrazila. Do povařené směsi jsem vložila opečené kuře, aby se dodusilo, nepotřebovalo moc. Omáčku stačilo přisolit, byla příjemně navinulá a zabarvená od rajčat. Bude výborná s rýží nebo kuskusem. Hodilo by se i více příloh, svítek, nudle, noky i brambory.
Sprint (do 15 minut) to nebyl, ale do půl hodiny se takové vaření vejde, i kdybych zároveň vařila tu přílohu.

Žádné komentáře:

Okomentovat