neděle 6. ledna 2013

Po Třech králích

Jak to vypadalo v kuchyni kolem svátků a co bude dál?
Když už jsem chystala větší množství jídel, naplánovala jsem si taky udělat nějaké zásoby, a tak minulý týden ještě bylo co dojídat.
Vánoční klasika byla tentokrát vylepšena (konečně) i domácí majonézou v salátě, nechyběla ani rybí polévka, hubník a vinná klobása. Vařila jsem jen na jeden svátek, a to dobrou svíčkovou, ke které jsem si připravila už předem žemlové knedlíky.
Mezi svátky jsem jako dárek ještě pekla vepřovou pečeni, měla být šťavnatá, měkká i dobře vypečená. Dala jsem pod maso jen cibuli, osolila a opepřila, lehce okmínovala a trochu ho svázala. Hodně jsme ho podlila červeným vínem a opět na nižší teplotu pekla asi dvě a půl hodinky, a to bylo vše, aby maso splňovalo zadání.


Pak bylo na řadě silvestrovské masové menu pro větší společnost. Rohodla jsem se pro bok a la Momofuku, pečená kolena a uzené, vše s plejádou domácích i kupovaných studených omáček. Kolena jsem podlévala pivem a pekla převážně přikrytá alobalem asi čtyři hodiny na nějakých 160 stupňů (ve dvou dnech), nakonec jsem z nich celkem snadno vytahala kosti, čímž jsem je učinila lépe servírovatelná. Kůži jsem nechala trochu vypéci až v závěru přípravy, aby nebyla gumová. Snědla se všechna :) Ovšem v naší rodině s řeznickými předky se není co divit. Ale kolena jsme jedli ještě v další dny na etapy.
Upekla jsem i pěkný kus uzené krkovice. Bůček chutnal taky dost dobře.


Všechna masa včetně doneseného uzeného jazyka se jedla s originální hruškovou hořčicí i mojí hořčicí Mirabella, s domácícm jablíčkovým či smetanovým křenem, s anglickou práškovou hořčicí a hnědou omáčkou i se zelenou omáčkou z papriček. Připravila jsem i spoustu salátu z kysaného zelí s jablkem a mrkví.


Dalším chodem byly paštiky, které jsem pekla v nových minizapékačkách. Do stejného základu jsem přidala ořechy, olivy, sušené švestky nebo brusinky. Paštiky jsem měla připravené dva dny předem a poživatelné byly minimálně ještě celých šest následujících dní, jen mražení jim moc nesvědčí.
Masovou nabídku doplňoval naložený sýr, kyselé okurky a kapie, tousty. Byly i nějaké sladkosti, ovocný salát. Pivo, víno, jablečný mošt.
A na Nový rok jsme si udělali čočkovou polévku a k pečenému uzenému jsem měla nachystanou černou omáčku a svítek.

Jídla to bylo dost, ale bylo rozložené do mnoha porcí, obě omáčky mám ještě zmražené na příště, čočková polévka byla celkem 3x, uzeného asi 10 porcí... U všeho jsem si vaření užila dostatečně. K zbylému masu jsem upekla zimní zeleninu s dýní a červenou řepou. Na příští týden, ač hned masopust pokračuje, plánuji něco lehčího, k čemuž počítám i králíka, kterého jsem dostala.

Žádné komentáře:

Okomentovat