středa 24. dubna 2013

Kupovat majonézu?

Majonézu jsem už tady propagovala. Ale udělám to znovu a ráda, k čemuž mě vede zejména porovnání majonézy kupované a domácí. Koupíte poměrně řídkou, ledasčím nastavovanou emulzi. Aby se dala rozumně prodávat, musí být důkladně stabilizovaná (jinak by se rozložila na jednotlivé složky) a konzervovaná.
A to je hned několik technologických kroků, kterým se při rychlé domácí přípravě vyhneme. Připravíme si majonézu čerstvou podle potřeby, konzervovat netřeba. Olej a vejce se snad nacházejí v každé kuchyni běžně.


Příprava zabere skutečně chviličku. Dělávám ji tyčovým mixérem v úzké nádobě ze dvou nebo čtyř žloutků, k nim 130 nebo 250 ml slunečnicového oleje, sůl, 1 nebo 2 lžíce citrónové šťávy nebo bílého vinného octa, trošku hořčice, pepře, cukru. Majonéza se navíc udělá pěkně hustá. Zjistila jsem, že je úplně jedno, jsou-li vejce teplá nebo studená, jen nesmějí být příliš stará - pak se majonéza nepovede. Pokud se nezačne tvořit hned při prvním zapnutí mixéru, už se to nedožene - stalo se mi to však jen jednou. Můžete přidat i více oleje, to pak trvá asi minutu, než se vše spojí.
Místo dvou žloutků se dá udělat majonéza z celého vejce, což se chystám vyzkoušet, zatím na to nedošlo. Salmonel ap. se neobávám - vím, že u nás funguje veterinární dozor a vejce jsou kontrolovaná, chybka nastane skutečně výjimečně, jako u všeho. Spíš na to nevzpomenu.

Taky by se v případě obav dala použít vaječná melanž, na jejíž výrobu se vejce ještě dezinfikují ozářením. Ale ta se mi pro domácí užití jeví dosti nadbytečná - vejce je už dokonale zabalené samo o sobě a nespotřebováváme jich desítky naráz, aby úspora práce s rozklepnutím měla nějakou váhu, zato cena melanže už by majonézu prodražit mohla. Jinak se dost ušetří.
I domácí majonéza vydrží v ledničce v přikryté nádobě několik dnů, odzkoušeno mám pět. Uvádí se i dva týdny.
Stejně jako kupované něco ji můžete namíchat s jogurtem nebo zakysanou smetanou, zdá-li se vám příliš hutná.

Další vychytávka, co se zbylými bílky:
upečená bílková omeletka se může pokrájená přidat do majonézového salátu.

Tento tip mi připadá geniální, svěřila mi ho jedna vzácná přítelkyně. Protože to znala od dětsví takhle a ne jinak, ani ji nenapadlo, že jde o něco zajímavého - a taky, kdo by se běžně bavil o takových detailech, že. Naštěstí jsme to při jakémsi hovoru odhalily a já teď předávám tenhle nápad díky blogu dál.

Žádné komentáře:

Okomentovat