čtvrtek 23. května 2013

Španěláky z krůty


Původní recept na ptáčky používá telecí maso. To je potom jiná než suché zadní hovězí, které se příliš dlouho dusilo, aby změklo, avšak šťavnatější se tím nestane. Tak je znám nejčastěji. Použít lepší "minutkové" maso, třeba roštěnku, zas toto jídlo povyšuje do luxusnější třídy.
Doma jsme to obcházeli ještě jinak - matka radši vařila tzv. ptáčkovou omáčku, protože příprava byla jednodušší, dalo se na ni použít každé maso vhodné k dušení a o chuť šlo především - a že okurky, slaninka i vajíčka plavaly v hořčičné omáčce, nikomu vůbec nevadilo. Ptáčky se dělají i z vepřového, já jsem zase použila univerzální krůtí maso - a to hned celé krůtí paličky, spíše menší. Nechala jsem je i s kůží.
Nejprve jsem je rozřízla po délce a vykostila, vykrájela jsem i nejsilnější tuhé šlachy. Získala jsem tak krásné masité plátky, dostatečně velké. Osolila jsem je a opepřila. Dala jsem všechny ingredience - hořčici, slaninu, vajíčko, okurku, a poměrně snadno zabalila.


Šlo to tedy mnohem lépe než závitky z horního krůtího stehna, které se rádo rozpadá na jednotlivé svalíky, takže se z něj snáze umotá větší roládka než jednotlivé porce. Dobrá je i se špenátem, houbami a jinou nádivkou.

Pak už jsem postupovala běžným způsobem. Po opečení jsem přidala cibuli a maso trochu podlila, stačí vodou - chuť zajistí výpek z masa, cibule i hořčice. Dusila jsem doměkka, což u krůty není dramaticky dlouho. Šťáva bývá tak akorát, protože krom hořčice a cibule mi do ní napadá i něco vařeného žloutku :) Kdyby bylo třeba, stačí zaprášit během dušení lžící mouky nebo použít trochu instantní jíšky. Dušené maso není nic složitého ani náročného - asi nejvíc práce mi dalo stehna vykostit, pak už je to snadné.
Měla jsem ještě zbytek rýže arborio, tak jsem místo obyčejné dušené uvařila k ptákům základní risotto s vývarem a vínem, abych si vaření více užila.
Uznávám, že jsem v tomto ohledu poněkud cvok, a že i mnoho čtenářů bude kroutit hlavou - nu, vařit se dá i téměř bezpracně, v nouzi se k takovým receptům taky uchyluji - najdete je, když do hledacího okénka zadáte výraz "pro lenochy". Pro zábavu vyhledávám spíše jídla složitější.

Žádné komentáře:

Okomentovat