čtvrtek 3. září 2015

Všednodenní vaření v září

Počasí se už zklidnilo, a tak se dá trochu normálněji i vařit. Nechci zveřejňovat jen nové a náročnější recepty, ale představovat i běžnou kuchyni, vždyť Co vařit? je nejčastější otázka, jakou slýchám, ne na speciality.


Následuje Jak to, že to máš tak dobrý? Jednoduše: chci si pochutnat na každém jídle. Na všední dny chystám pro sebe obědy do krabiček a teplých večeří jen pár, často taková ta malá jídla, jak jim říkám. A protože večeře je každý den, snad se i vám budou moje tipy hodit.


Měla jsem v plánu koprovku s vejci a plněné papriky, ale pak ještě jsem koupila šikovný kousek vakuovaného lososa za polovic, tak tomu jsem neodolala - jenže jsem ho musela zpracovat hned ten den, jistota je jistota. Co tedy dřív?
Kopr jsem si jen otrhala a omyla, tím se trochu občerství a uložený v lednici ještě vydrží, takže odloženo. Mleté na papriky jsem udělala radši zvlášť a opečené menší karbanátky jsem rovněž odložila do lednice, že ty nepravidelné a velké papriky (od příbuzenstva) do omáčky nakrájím a bochánky do ní taky přidám. Neplněné papriky nám chutnaly stejně jako plněné :)


Aktuálně zbývalo lososa zbavit kůže a kousky trochu opéci se zeleninovým základem (cibule, česnek, řapíkový celer), přidat rajčata a přichutit. Zeleninová směs s lososem k těstovinám nebo kuskusu byla hotová ve chvíli. Na konzervu či jiné mořské plody můžete použít stejný recept.


Koprovku můžete udělat jednoduše nebo z bešamelu. Na ten jsem vzala dvě lžíce másla, dvě lžíce mouky a postupně přidala asi půl litru mléka, ale musí se vařit aspoň 20 minut. Vajíčka na ztracená vejce jsem neměla dost čerstvá, jak se ukázalo. Můžou se nahradit těmi naměkko, ale pozor při loupání!


Dalším jídlem, přímo sprintem, byla drůbeží játra na víně, tentokrát kuřecí, ale výborná jsou i krůtí. Stačí je jen lehce očistit, osušit, opepřit a hodit na pánev s olejem a máslem, opéci zprudka ze všech stran, přidat kousek cibulky, posolit a podlít zbytkem vína. Za chvíli jsou játra hotová, uvnitř růžová, měkká a šťavnatá: jen si nenechte moc odpařit všechnu šťávu! Rýže nebo kuskus se k nim hodí znamenitě.


Další tipy zde a rychlý recept se špenátem tady. Hledáte něco ze švestek? Nebo naplníte místo paprik rajčata, cukety?


Věřím, že doma připravené jídlo bez všeho smaženého, grilovaného a uzeného se dá zvládnout. Vyjmenované způsoby přípravy bychom měli používat jen zřídka, ojediněle.

Žádné komentáře:

Okomentovat