středa 7. října 2015

Všednodenní vaření v říjnu

Co budeme vařit v říjnu?



Zatím není moc chladno a teplé dny ještě nějaké přijdou, ale pece jen už je více chuti na polévky.
Samozřejmě dýňová, ať už si ji ochutíte jen česnekem nebo po indicku, někdo zase rád pálivou s chili. Vyzkoušela jsem z několika druhů dýně, ale málo platný, vyhrává hokkaidó a šlehačka. Ale může bát i samotná, k večeři s pečivem a lžící zakysanky vyhovující aspoň části strávníků...ti ostatní nechť si ohřejí párek :)


Červená řepa je in, a tak se oprašují i recepty na boršč - má mnoho variant, v té nejpracnější jsou to vlastně tři polévky v jedné - zkuste můj zjednodušený postup. A taková marinovaná řepa je rovněž skvělá, pozvedne jako příloha i fádnější pokrmy.


Na podzim mě vyladí i kapustové karbanátky - poměr masa a kapusty je individuální, jen je neudělejte tuhé - kapustu je třeba hodně vymačkat a vejci tolik nešetřit.


A tu dýňovou omáčku jsem už velebila na FB, je velice jednoduchá a není třeba mnoho ingrediencí: dýně se udusí s masem, rozmixuje, přidá šlehačka a je to...K masu (kuřecímu, krůtímu, vepřovému) dám dusit cibuli a pár stroužků česneku. Pustí-li vodu, nevadí - když je napůl hotové, přihodím na kostky nakrájenou dužinu dýně a dusím doměkka. Maso vyndám (proto se mi osvědčil srolovaný krůtí plátek více než malé kousky), vše rozmixuju a tentokrát jsem použila jen vidličku, neb mixér jsem utavila na paštice, ale stačilo to. Přidala jsem šlehačku, ještě trochu čerstvého česneku, pepře, soli a prohřála. Vzhled trochu rustikální, tedy hrubší, ale chuti to nic neubralo. Je výborná s těstovinami i s knedlíkem. Použila jsem recept na horácké knedle z Prostřena: dala jsem 1 kg uvařených nastrouhaných brambor, 8 pokrájených rohlíků, 2 vejce, 100 g hrubé mouky, trochu mléka, sůl a velkou hrst petržele, uplácala jsem koule asi pěticentimetrové (15 kusů) a vařila takových 8 minut. Vydrží nejméně i další dva tři dny, ohřívání snášejí dobře. Zbylé s kysaným zelím a škvarky nebo slaninou vydají na další večeři.


Po vydatnější polévce se může servírovat i sladké jídlo. Skvělé a snadné lívance od Jany z hájovny nebo klasické palačinky se můžou podávat i naslano, tipy u receptu.


A jaké koláče se teď hodí? Je období posvícení, čili určitě se najde receptů spousta. Krom kynuté klasiky doporučuju i dva recepty od Kejřové, rychlé koláčky a luxusnější hroznový koláč, na který využijete už i ořechy.


Sama jsem zatím k houbám nepřišla, tak s recepty nebudu provokovat...uvidíme.
Hodně ještě využívám letní zeleninu - lilek, cuketu, papriky - dnes byla caponata.


Ještě jsem se nedostala k cuketové nádivce - ačkoli cuketu dám možná spíš do brownies, taky tu dýni můžu použít na koláč nebo muffiny, ale to má ještě čas i v listopadu.

Žádné komentáře:

Okomentovat